Selasa, 28 September 2010

Ujub

Ujub ni ada kaitan dengan takbur dan riyak. kekadang sifat ni kita tak sedar wujud dalam diri kita. dalam bahasa Ismail Kamus ujub ni bererti berasa hairan dengan keistimewaan dan kelebihan diri sendiri.

ujub ni ada kaitan dengan perasaan bahawa diri kita ini memiliki kelebihan yang hebat dan supernova dalam hal hal kecantikan muka dan body, kepandaian dapat 8A dalam PMR, dapat pangkat satu dalam SPM, masuk universiti luar negara atau dalam negara, dapat bini kerja doktor misalnya, anak cerdik lagi comel dan kelakar habis dan dalam segi hal kekayaan seperti memiliki telefon yang mahal, rumah besar giler dan berkilo duit dalam bank. itu ujub.

selain hal ekonomi bebas, aku juga sedang mengkaji tentang persamaan dan perbezaan antara ujub, takbur dan riyak. bende ni susah giler nak kaji. banyak contoh-contoh dalam masyarakat kita yang ada kaitan dengan sifat ni yang sebenarnya mengelirukan aku.

ada antara kita ni tak perasaan ada sifat ujub dalam diri kita. ada seorang mamat sastera tu aku tengok bangga sangat dengan orang Iran sama syiah dalam blog dia. lepas tu kalau apa bende tentang hal dia masuk dalam suratkhabar dia mesti up dalam blog dia. ada baiknya dia cerita hal-hal sastera daripada dok up diri sendiri sama orang Iran. so ini riyak, takbur, ujub atau cool?

ada seorang mamat tu lagi laa aku tak faham. bangga sangat dengan penggunaan "gua-lu-gua-lu" dalam blog sampai istihar diri sendiri sebagai orang pertama guna "gua-lu-gua-lu" dalam scene blog siap macam ada gaduh-gaduh style akademik. macam bodoh pulak aku tengok. so ini riyak, takbur, ujub, cool atau hardcore?

yang orang nak pergi haji laginya aku hairan. balik dari haji kalau berborak mesti diaorang macam kecik hati kalau kita tak panggil dia dengan nama tuan haji atau puan hajah. ada seorang makcik kat opis besar aku selalu sangat borak-borak pakai " kak hajah ni bukan apa...kak hajah ni ada cadangan sikit...kak hajah ni nak pergi..."itu belum cerita dengan orang yang 20 kali pergi haji. so ini riyak, takbur, ujub, cool atau satu sifat yang mesti ada pada orang pergi haji?

semoga Allah jauhkan kita semua dari riyak, takbur dan ujub.

Tiada ulasan: