Khamis, 2 September 2010

Ramadan (bola, skrip drama melayu dan Crespo)

awan hitam berarak perlahan. panas mentari menghilang secara slow-slow. angin begitu pandai memainkan perasaan. sekejap bertiup kencang dan sekejap bertiup perlahan. dari jauh guruh sekali sekala mengeluarkan bunyi.

" tak boleh jadi macam ni..." padeli mengeluarkan kata-kata keramat.

aku, amin, amar, pp dan dd memandang padeli dengan wajah sayu.

" nampak gayanya hujan dah jadi musuh kita..." aku bersuara sambil memerhatikan rintik-rintik hujan membasahi padang bola.

" walaupun puasa, semangat bola kena ada. walaupun hujan, kita kena main bola.." pp berbisik sambil meludah mengeluarkan sisa murtabak ayam yang terlekat di giginya.

semua senyap. masing-masing melayan blues masing-masing. palong yang kami teduhi ini menjadi saksi bisu kami.

" kalau tak ada orang main bola, aku nak balik tengok drama.." amar bersuara, walaupun perlahan tapi gemanya menyakitkan telinga.

" bala..bla...bla " kata padeli

" bla..bla..bla.." balas amin

" bla..bla..bla.." jawan pp

" faker, boleh tak lu orang semua jangan ajuk skrip drama. umah gua tv rosak. gua takleh nak ajuk! " aku merasa sangat marah kerana aku takleh nak ajuk skrip drama yang diaorang tengok.

" sekarang macam mana apek. kita fokus main bola. kita tunggu hujan reda sikit..." dd pandai mengambil hati orang yang lebih tua darinya.

.
.
.
.

petang tu macam biasa, team aku menang. padeli tergelincir 3 kali, amar kepala terhantuk simen 2 kali, pp berlaga kaki sama padeli banyak kali, amin rembat bola sampai bukit atas, dd steady shoot gol walaupun tersepak 3-4 kali kaki dia ke bata simen gol.

aku pikir paling banyak parut main bola kat situ padeli. setiap kali main mesti luka. kalau tak kat tapak kaki mesti ada luka kat ibu jari kaki kanan. tetapi kekadang dia steady jugak bila shoot gol. padeli macam crespo jugak sikit-sikit masa main bola di bulan ramadan.

nota kaki pop quiz : jika padeli adalah crespo, pp adalah batistuta dan sapik berangan sebagai david seaman. siapakah yang berusaha untuk cuma menekel anak pengurus bank maybank? siapakah yang selalu lepak awal ditaman sambil memandang kearah rumah awek itu? siapakah yang cuma menekel adiknya yang kembar itu? janganlah misteri ini menyelubungi hidup anda.

Tiada ulasan: