Sabtu, 4 September 2010

Rahimin Idris

Realiti dan seriuslisasinya gua tak kenal sangat Rahimin Idris ni. jumpa pun tak pernah. katanya dari jerantut. hubungan gua dengan jerantut tak berapa gam sejak kecik lagi. kalau main bola, hoki sama sepak takraw gua tengok jerantutlah paling banyak import orang asli. lipis nombor dua. sebab tue tak ramai atlit bumiputra tempatan dari Jerantut dan Lipis dapat wakil negeri pahang.

masa gua into utusan malaysia dulu-dulu gua selalu belek ruangan puisi/sajak setiap hari ahad. membaca sajak kat situ memang perasaan dia satu macam. lagi pun masa tu kawan gua yang memegang jawatan Timbalan Pengerusi Majlis Kebudayaan Negeri Kelantan turun juga sekala sekala menghantar sajaknya dalam surat khabar tu.

kalau kita tak support member bila lagi nak support ye tak. ini tidak, dapat rm4000 buat senyap. asal gua turun je KL gua yang kena belanja. balik lipis jee gua yang open table. ini yang buat gua marah sebenarnya pada pp.

sekali sekala gua terpandang jugak nama Abdul Rahim Idris dari Jerantut Pahang. daripada puisinya gua mendapati bahawa mamat ni seorang yang rebel. perkataan yang digunakan ada unsur vokal yang garang. kekadang sinis bunyinya. biasanya puisinya berkaitan dengan isu semasa dan gua syak dia Ketua Pemuda UMNO Cawangan kampung kat Jerantut.

dan pada satu hari yang dulu sedang gua berjalan ke kedai buku sambil mencari buku-buku sajak maka gua terjumpa satu buku yang bertajuk " Kalau kita menjadi kayu ", di terbitkan oleh Utusan. yang paling panas dia cerita hal-hal pasal pertandingan Hadiah Sastera Utusan dekat berjela, dan didalam buku ini ada sedikit puisi dan cerpen-cerpen yang banyak jugak untuk dibaca. harga RM18. kurang RM 2 dari kacip.

kesimpulan dari story.

1. pp dah upah rahimin suruh tulis dalam blog kasi sokong dia. maknanya sekarang rahimin dah geng dia.

2. kaum buruh mesti bersatu. tak bersatu memang takleh cari makan.

3. Kalau Rahimin Idris buat buku sajak macam Muhammad Haji Salleh dan jual dekat RM30 dan major label keluarkan gua tak marah. sajak dia memang sedap.

4. gua pikir lepas ni gua nak interteks karya rahimin idris. " kalau kita menjadi kayu " tu memang sedap bagi gua

5. amar, amin sama mail dah belah pp sekarang. gua bernasib baik sebab adwa majlis daerah lipis belah gua.

6. yang kesimpulan nombor satu tu gua reka. yang lain semua benar.

ps: murtabak Jerantut yang jual sekeping 5 ringgit kat tepi kedai padeli tu memang berhantu.

5 ulasan:

j or ji berkata...

takda sapa nak review gua. :(

Rahimin Idris berkata...

woi, fakta UMNO gua boleh saman tu!

tak pe jorji, nanti ramai-ramai kami riview lu.

Liliyuli berkata...

rahimin...aku dah review dah. keh keh keh

Don Balon berkata...

kahkah..
u.n.k.o..bukan lalu weh..
dia bebas..
tapi bukan freethinker weh kuikui

The Swinger berkata...

belanja minum pon mengungkit. kah kah kah