Isnin, 13 September 2010

Kelate

balik raya di kelantan itu hari aku berdebor sebenarnya. sehari sebelum raya aku balik dulu sambut pose sama nenek aku. sampai-sampai dekat rumah nenek aku, terpapang satu iklan daripada Jabatan Kesihatan yang berbunyi " awas anda sekarang berada di kawasan DENGGI!"

siasat punya siasat rupanya depan rumah nenek aku ada sorang mati kena denggi. lepas tu 2-3 beranak depan rumah pun kena demam denggi tapi dah ok. pok muda merangkap adik nenek aku pun kena denggi. tapi suasana dah terkawal sebab 2-3 orang kerajaan sembur asap kat kawasan rumah nenek aku tu.

pergi pasir puteh pun sebelum solat jumaat tok iman kasi pengumuman katanya nak buat gotong royong. cerita hal denggi jugak. katanya ada sorang jemaah tengah tenat sebab denggi.

aku buat kesimpulan negeri kelantan sebenarnya berada dalam keadaan darurat sebab hal denggi ni. tapi mungkin sebab kerajaan nak kasi rakyat cool maka hal ni perlu dibawa rileks-rileks.

kekadang aku pun pelik. sepatutnya sebagai sebuah negeri 'Islam', Kelantan tidak seharusnya jadi port negeri terburuk tentang denggi. sepatutnya semua rakyat kelantan dah amalkan kebersihan di sekitar kawasan rumah mereka. jangan kasi air bertakung dan sebagainya.

kekadang aku rasa mungkin sebab kerajaan negeri lebih pikirkan hal-hal politik, minyak dan balak, sibuk dengan pemerintahan tapi lupa dengan soal-soal simple macam isu kebersihan dan sebagainya. siapakah yang bersalah? pemimpin? rakyat? atau tv3?

dalam hal kebersihan ni sebenarnya aku tabik sama Dato Idris Jusoh. ada satu musim masa dia jadi Menteri Besar, kerajaan Negeri Terengganu buat acara gotong royong secara besar-besaran melibatkan seluruh kampung di negeri ini. beg sampah diberi percuma. hal ni kalau buat ramai-ramai memang syok.

aku tak tahu sama ada pemimpin kelantan ada idea seperti itu? daripada dok sibuk cerita pasal pembangunan 'kapitalis' yang membesar di Kota Bharu. ada baiknya hal-hal kebersihan ni diaorang ambik tahu jugak. masuk kelate jee aku tak tahu nak marah sape. nak marah orang Majlis daerah ke, nak marah sama exco ke atau nak marah sama Tok Guru.

aku ada cerita hal ni kat abah aku tapi dia beritahu Timbalan Menteri Besar Kelanta tu satu kelas dengan dia dulu. lepas tu aku rasa nak marah sama "kebersihan" itu sendiri.

notakaki: jalan sempit di kelantan. sila buat jalan baru.

2 ulasan:

terrarosa berkata...

pex,
ada 9 ekor nyamuk nak tumpang balik Terengganu, muat lagi ke dok ?

25 ekor yang nak balik KL pulak , keh tumpangkan setakat Lipis jer ,
naik keretapi....

gee carmen berkata...

pernah jgio kelantan sekali jer... tu pon dah tak ingat sangat rupa kelantan. heheee....