Selasa, 21 September 2010

ammosham

masa tu friendster memang tengah top. amin sama pp memang akaun friendster diaorang kucar-kacir dengan awek. bab-bab internet ni amin memang dia pegang. aku pikir dia tukar nama dari amin kepada kumprinx pun mungkin sebab nama kumprinx tu aku rasa sejenis wayar dalam komputer.

dalam friendster tu ada 'blog'. aku start berjinak dengan penulisan dalam talian ini menerusi friendster. ini satu revolusi bagi aku. dulu menulis dengan pen sama kertas kajang tapi sekarang tulis atas komputer. orang-orang sebelum nabi Isa mungkin tak memikirkan tentang hal ni aku rasa.

dalam blog friendster tu aku tak menulis sangat cuma aku berkongsi keseronokan idea-idea manusia seperti ungku aziz, usman awang, anwar ibrahim dan sebagainya. kekadang aku menulis tentang kuala lipis dan tempoyang. aku target 4 orang jee baca iaitu pp, amin, amar sama padeli.

lebih kurang beberapa bulan kemudian. amin kenalkan aku kepada www.blogger.com. masa tu blogger memang tengah naik kat amerika dengan semangat freedom of speach. dengan semangat orang gomen aku pun menulis dalam blogger.com. seperti biasa aku tulis dan berkongsi tentang hal-hal idea dan tempoyang. sekali lagi target kepada padeli, pp, amar sama amin.

disebabkan ada elemen-elemen negatif dimata masyarakat maka aku tutup kejap blog aku ni. aku buat kopisham.blogspot.com, disamping itu juga aku menulis blog dialog aku yang bernama kancilman.livejournal.com. kancilman itu sangat sensitif kerana melibatkan ramai orang dan aku telah terima email untuk memberhentikannya. disebabkan taknak melukakan hati sesiapa dan takut kena bakar maka aku tutup terus kancilman.

boring sama kopisham maka dalam tahun berapa entah aku start balik ammosham. pastu aku stop balik menulis dan tahun 2008 aku start balik menulis blog ini secara serius tapi penuh dengan suka-suka.

menulislah kerana kita minat menulis bukan kerana mahu kelihatan sebagai seorang penulis. atau kita jadi punk sebab kawan kita jadi punk misalnya. atau kita nak jadi nurse sebab sekarang ni banyak kos dalam jururawat misalnya. atau kita buat band indie sebab band indie boleh dapat ramai awek misalnya.

aku petik sikit tentang erti penulisan yang aku pikir pada September 2005 yang aku rasa masih relevan untuk anda pikirkan yang aku ambik dari blog lama aku di friendster.

"..Aku tak tahu dan aku keliru macam mana nak mulakan satu penulisan. Mungkin itu sebabnya 14 tahun dulu aku dapat C dalam karangan bahasa Malaysia UPSR. Aku sebenarnya hairan dengan diri aku sendiri. Masa bawa kereta sorang, masa pandang siling, masa nak tidur, masa termenung aku cukup banyak idea untuk menulis tetapi bila pegang pen atau keyboard tiba-tiba idea aku hilang, aku bungkam, otak aku diserang panic, dan jiwa aku tertekan dan aku baru sedar bahawa aku tidak dilahirkan sebagai seorang penulis. Mungkin aku cuma berbakat untuk menjadi orang suruhan, hamba seraya atau pegawai kerajaan yang hanya menurut arahan yang terkandung dalam buku perintah am kerajaan. Mungkin korang sedar yang korang tidak ada bakat dalam penulisan tetapi korang berminat untuk menulis sekurang-kurangnya untuk meluahkan perasaan korang kepada manusia yang korang cintai, setidak-tidaknya…

Kadang-kadang manusia(macam aku) keliru untuk mentafsir sesuatu penulisan itu sama ada penulisan mereka itu merupakan satu penulisan pemikiran atau pemikiran emosi. Dualisme dalam penulisan jugak merupakan satu isu yang selalu diperkatakan. Susah ke nak mentafsirkan penulisan seseorang itu. Macam mana penulisan seorang orang politik, penulisan mereka mungkin berpaksikan kepada idea politik mereka. Padangan mereka tentang Negara, perlembagaan dan sewaktu dengannya. Adakah itu penulisan pemikiran? Adakah ia bersih dan emosi dan perasaan? Orang politik adalah orang jugak, Cuma mereka membawa makna kemanusiaan daripada sudut mereka, orang seni begitu juga, orang tak seni pun sama dan orang agama pun sama jugak..suara kemanusiaan….

Masing-masing ada emosi, masing-masing ada jiwa dan perasaan, masing-masing ada rasa cinta. Masing-masing ada pentafsiran tersendiri tentang sesuatu perkara. Manusia berpersepsi antara satu sama lain, kau-kau, aku-aku, aku-kau dan kau-aku. Persepsi lahir daripada pengalaman seseorang. Pengalaman setiap orang menjadi dunia ini penuh dengan cerita yang berwarna-warni . pengalaman masing-masing berbeza, aku mungkin tak pernah nak merasa hidup dalam zaman penjajahan dan mungkin sebab itu aku tidak terlalu bergembira menyambut kemerdekaan. Orang yang pernah hidup susah akan menghargai waktu senangnya. Pengalaman masa sakit kita menyebabkan kita menghargai waktu sihat kita. Itu sebabnya dunia ini adalah tempat yang sesuai untuk manusia. tidak ada sebab untuk tidak bergembira untuk hidup dalam dunia ciptaan tuhan yang maha agung ini.

akhir sekali buat masa sekarang aku mungkin tak mahu menulis lagi, aku pikir baik aku banyakkan bacaan aku, tambah ILMU, tambah makluman dan berkongsi-kongsi ilmu pengetahuan. mungkin bila dan berumur 30 tahun, aku akan start menulis. tak buat zine pun takpe mungkin boleh buat cerita pendek(cerpen) atau buat rencana untuk surat akhbar etc. semua kemungkinan mesti diambik perhatian. semua isi yang terkandung didalam blog ini adalah bentuk pembacaan yang aku pikir boleh membuatkan aku-kau-mereka-kita semua berpikir…"

notakaki : aku nak start friendster balik. sape tak join tak true.

6 ulasan:

CERITA LEBAT berkata...

gua minat pasal frenster lu..pasal makwe2..haha

Unknown berkata...

untuk muka gengster macam kau, tapi penggunaan kosa kata yang mantap, gaya penulisan macam ini, aku memang tabik habis...Cikgu BM mrsm, mesti bangga
teruskan menulis senior!

-aku suka baca blog kau senyap-senyap-

terrarosa berkata...

tulis ke taip ke .. tak kisah la macamana pom,
tapi kije dekat opis aok best jugak ek,
buleh up date blog anytime,
tak dapat pula sebarang memo ?
hairan.

terrarosa berkata...

13.30 pm <- masa rehat :P

Tanpa Nama berkata...

Tulis guna bahasa betul, baru aku minat baca. Ini gua lu gua lu haram jadah

Fnd Rocka berkata...

entri ni semacam ada beri ajaran ttg penulisan kat aku