Ahad, 27 September 2009

Barisan Pemuda Balakong (BPB) - Sejarah

Kisah barisan pemuda balakong ni amat menyayat hati. kalau aku cerita secara serius dengan latar belakang muzik kitaro mungkin korang akan menitiskan air mata. lepas menitiskan air mata mesti korang marah sama kerajaan. lepas marah pada kerajaan mesti korang marah pada mahathir. lepas tu korang marah sama KLCC, Litar Sepang dan stesyen LRT kat tempat korang.

so aku ambik keputusan untuk cerita kisah pemuda balakong ni secara steady. tapi ramai salah anggap maksud steady. pernah tak korang tengok mana-mana orang angkat berat atau lepas main kat gim? lepas angkat berat mesti dia rileks sekejapkan? nampak macam steadykan? ha, steady macam tu yang aku maksudkan. tenang tapi penuh dengan kesakitan.

pemuda balakong ini ditubuhkan secara tidak rasmi oleh sekumpulan anak-anak muda yang menjadi mangsa ketidakadilan/kestabilan/kekacauan/kejatuhan ekonomi pada tahun 1998. sepatutnya diorang ni semua dah 'fly' pergi luar negara pada tahun tersebut tapi kerana hal soros kata mahathir maka kerajaan terpaksa hantar diorang belajar dalam negara malaysia sendiri. masa tu kerajaan betul-betul tak ada duit. kalau kerajaan ada duit sikit mungkin kerajaan hantar diaorang pergi Austaralia tak pun Indonesia.

aku yang dapat pangkat 2 dan belajar kat UPM pada masa tu sebenarnya sedih bila terjumpa diorang sedang bawak motor untuk pergi belajar kat UNITEN. sebagai kawan yang baik dan prihatin aku tak sampai hati nak cakap 'padan muka' kat diaorang. sepatutnya penat lelah mendapat argegat sikit dan A yang banyak tidak sepatutnya dibalas dengan belajar kat Malaysia. memang masa tu aku pun join diorang marah kat kerajaan.

so, mereka pun carilah satu tempat untuk dijadikan penginapan mereka sepanjang mereka belajar disana. maka terjumpa laa satu aparment yang terletak 2 -3 daripada the mines. kawasan tu kira ok laa strategik. kedai mamak dekat, sebelah kedai mamak ada kedai snooker. dalam snooker pulak ada kuda. pondok bas ada sebarang jalan dan bas pun ada banyak. cuma yang tak tahan rumah kat tingkat 4. memang pencegah maksiat JAIS pikir 8 kali nak naik atas.

barisan pemuda balakong ini terdiri daripada Ajuba. ajuba ni kira ketua rumah. ajuba ni satu kelas dengan aku. walaupun satu kelas hubungan aku dengan ajuba nak kacip sangat sebenarnya. lagi pun dia banyak sangat dengar lagu-lagu orang putih. bila aku nak pinjam kaset dia tak kasi sebab katanya aku tak reti english. ok jugak alasan dia. sebab tu aku terus layan muzik-muzik melayu ni. Youth of today pun aku layan sebab dia punya english simple dan macam rukun negara. yang aku paling panas dengan ajuba bila ada satu time dia kata kat aku, kalau sampai kat UK nanti dia nak join I.R.A. aku dah syak ini mesti sebab kuat layan lagu zombie dari the cranberries.

orang kuat no 2 ialah mat due. mat due dulu masa sekolah ketua pasukan bola. asal main bola nak gaduh. aku masa dulu kacip jugak sama dia. masa form 4 selalu juga lepak bilik dia tidur sekatil. dia kalau kat balakong ni kira macam ustaz. sebelum makan selalunya dia laa yang baca doa. asalnya mat due belajar hal-hal angkasa kat UPM. tapi apa kes entah tiba-tiba menceburi hal-hal baju kalis peluru. last sekali jumpa dia ada cerita hal-hal senapang dan pistol.

sorang lagi member balakong yang sampai hari ni kacip dengan aku ialah pian. pian ni tak kahwin lagi dan aku dengar cerita akhir tahun ni dia nak kahwin. apa kes kahwin lambat aku pun tak tahu. pian ni budak mrsm taiping. dia sempat belajar kat mrsm pdrm dalam 3 tahun dan cita-cita dia memang nak pergi USA. katanya nak pergi kubur cobain budak nirvana tu. pian sekarang memang orang kuat gomen. sebab kerja dia melibatkan hal-hal keselamatan negara maka aku takleh nak cerita dia kerja apa.

salah sorang pengasas kuat yang mempunyai gaya tersendiri dan aku rasa nak terajang ialah gap. gap ini jiran ajub. diorang duduk kat taman koperasi polis. hubungan diorang memang kacip. aku jadi kacip dengan gap pasal kitaorang dulu memang penyokong kuat leeds united. percakapan kitaorang hari-hari pasal leeds. yang teman aku beli jersey leeds united kat petaling street aku rasa gap jugak kot. gap ada cerita salah satu tujuan dia nak pergi UK sebab nak salam sama mark viduka sama alan smiths. ada satu musim aku sempat suruh gap kirim salam kat diorang semua. tapi sayang gap tak dapat terbang pergi UK. aku yang tak terbang ni rasa panas jugak dan tumpang sekali marah kat kerajaan.

salah sorang pengasas balakong yang tak boleh dilupakan ialah farid. dia memang orang kuat kerajaan. kalau bunyi sikit nak marah mahathir dia mesti jadi backup mahathir. UMNO memang kuat dalam jiwa dia. kalau kutuk UMNO sikit dia mesti rasa tak sedap hati. pukul 8 malam tv memang takleh nak tukar. Buletin utama mesti dia layan. surat khabar NST hari-hati mesti baca. kalau tak baca sehari macam tak sah sembahyang dia. tapi sejak kerajaan tak jadi buat jambatan bengkok dia punya marah sama kerajaan makin menjadi. aku tak tahu bila dia nak mengakhiri zaman bujang. kalau aku ada adik perempuan mungkin aku kasi sama dia.

so tak silap aku inilah pengasas kepada barisan pemuda balakong. aku akan menceritakannya kerana kat balakonglah aku dapat banyak idea tentang kehidupan kota. rupa-rupanya emo kota dan bandaraya dia punya feeling ni lain sikit daripada emo kampung. kalau kat KL tengok KLCC pun dah emo.

yeah! power to the people! emo sekali!

ps: gambar betul apartment Seri Jasa dari mudah.my

1 ulasan:

Jorji berkata...

kek mano part menyayat hati ni????????