Selasa, 18 Ogos 2009

Cinta Buatan Asrama Penuh

Aku kenal brader ni dah lama. ada dekat 30 tahun. sepanjang lepak dengan dia aku tak boleh lagi nak baca minda dia. perangai cam celaka kadang-kadang. kekadang emosi tak pasal-pasal. macam perempuan ada sikit-sikit perangai dia ni.

brader ni ada dua kenderaan. satu kereta dan satu motor. ada satu musim hujan dia pakai motor bawak berjalan. aku pelik. aku tanya dia pasal tak bawa kereta time hujan hujan ni, so dia jawab bila lagi nak pakai baju hujan yang dia beli.

satu hari aku melepak sambik minum teh dengan dia. satu perangai yang aku rasa nak terajang bila dia aku order teh o ais dia mesti order air sirap. lepas minum sirap sikit dia try minum air aku sikit. perangai tak sudah. kalau tak pikir hal-hal penjara aku dah kasi pelempang kat situ jugak.

hari tu aku tanya dia pasal apa dia tak kahwin lagi. umur dah tua. lama jugak dia termenung sambil pandang baju naga aku. masa tu aku tengah isap rokok. rasa nak jee cucuk rokok aku kat hidung dia. berpikir lama sangat.

" apek, masa kecik dulu aku ada tangkap jiwang sama sorang awek ni..." dia memulakan cerita dengan intro yang ada macam bunyi kitaro sikit-sikit.

suasana senyap, sekali sekala dia ambik air aku minum.

" kalau aku cerita hal ni kau jangan kecoh-kecoh pulak pek, ini cerita kalau kasi yusof haslam kalah Sembilu.." masa dia cakap macam tu aku rasa nak hentak jee meja makan

" masa tu kau darjah berapa? " aku kasi soalan

" masa tu aku tingkatan satu. aku sekolah kat satu sekolah asrama penuh ni. budak ni budak raub. rambut panjang, ikal mayang macam puteri tujuh ulik mayang " cakap dia macam berpantun

" chubby tak? " aku try tanya soalan panas

" bodoh laa ko pek, chubby-chubby ni tak main. kurus beb. lawa. body macam maya karin. kalau ko tengok pek, makan pun kau mesti tak lalu, muka dia pek, aduhh, ziana zain kalah ni " dia berkata sambil tunjuk kaset ziana zain.

" habis tu macam mana? cinta kau berbalas tak? " aku tanya

" tu laa masalahnya. aku pikir dia dah syok kat aku. masa kat dewan selera aku duduk bertentangan dengan dia. dia tgk aku, aku tgk dia. dia macam senyum kat aku, aku pun senyum kat dia...tapi.."

suasana sedih, tiba-tiba aku pikir hidup ni macam drama melayu pulak...

" arhh..tapi pahal? ada pakwe lain tekel kee.." aku tanya sambil ambik rokok dia sebatang

" ni pahal ambik rokok aku tanpa kebenaran ni "

aku tersengeh-sengeh seraya berkata,

" ala, aku tengah syok layan cerita kau ni...sebatang jee.."

" aku syok dengan dia dari tingkatan satu sampai tingkatan lima pek, lima tahun tunggu dia jawab aku punya lamaran nak jadi kekasih dia. tapi sepoi..bertepuk sebelah tangan aku.."

" ko ni cerita style bende ni, kata makwe tu dah syok kat ko, ni pasal pulak tak berjaya ni..."

" entah aa apek, hari tu aku jumpa dalam IRC, aku ada tanya dia pasal apa dia tak jawab cinta aku...kau tahu tak apa dia jawab pek? "

" bende? "

" katanya masa 1st date masa tingkatan satu dulu dia kata aku campak biodata aku kat tanah suruh dia ambik. bioadata dia, dia kata dia kasi kat aku pakai tangan sedangkan biodata aku campak kat tanah...sebab tu dia taknak ke aku, kau rasa logik ke?" mamat tu cakap macam nak nangis

" yang kau campak biodata kau kat tanah suruh dia ambik pahal? kau giler kee? " aku marah kat dia.

" entah aa apek, aku dah lupe, aku pun tak ingat langsung bab-bab kasi biodata ni. mana aku ingat biodata aku jatuh kat bawah..." dia jawab sambil menangis.

" logik gak alasan dia beb, pandangan pertama dia yang ko tak serius kat dia. sebab kau campak biodata kau suruh dia ambik..." aku macam sokong tindakan awek tu.

" pasal kau macam sokong dia ni. kau kata kau belajar pembangunan manusia. ini macam melemahkan aku jee..."

aku panggil makcik ni suruh kira. aku nak blah. pergi pejabat pos, hantar surat-surat yang ada zine pada peminat-peminat aku. kalau layan brader ni mungkin tumbuh bisul kat punggung aku.

atas motor WCL aku, aku pikir awek ni sama banggangnya dengan brader ni. buat alasan tak logik langsung. ada ke hal biodata jadi satu isu. yang brader ni satu lagi banggang, dah orang taknak tu pergi laa cari makwe lain. bersepah dalam dunia ni.

" bodo punya cinta buatan asrama penuh! " gua jerit sambil hi mat terap yang jaga pagar Kem Askar

4 ulasan:

pu3aan berkata...

sgt beremosi mamat tu..apsal xbackhand je..??..eheheh..

pu3aan berkata...
Ulasan ini telah dialihkan keluar oleh pengarang.
paiseh berkata...

...dewan selera..

gua pun skolah asrrama juga.. xde laa skema itu macam.. hahahahaa.!!

Schalfyzcha berkata...

Alasan semata-mata.