Khamis, 20 Ogos 2009

Cerita Pendek - Ramadhan Y2K

abah aku dah sound awal-awal pasal lubang pagar rumah aku. seminggu sebelum pose dia dah sound siap-siap. katanya jangan gali lubang time-time pose, nanti letih, 2-3 hari sebelum pose gali laa siap-siap. aku angguk macam biasa sambil tengok dunia jam 10.

tiba-tiba bulan pose datang tanpa disedari. daripada cakap baik-baik abah aku dah sound macam guru besar sekolah. panas dengan ceramah abah aku pagi tu aku cari kawan-kawan untuk jadi rakan buruh aku.

macam biasa 3 orang rakan seperjuangan berjanji akan turun datang membantu. anak cc, anak guru besar sekolah dan anak cikgu sekolah. anak cc tu pp, cakap ok bukan main, cara angguk macam konfiden bola masuk gol. padeli anak guru besar sekolah keledek dia punya setuju sampai tepuk-tepuk bahu aku dan syoba rakan sepancing memang dari awal setuju tolong dengan syarat pergi ambik dia kat rumah.

so, balik rumah aku kasi laporan kat abah aku yang esok anak cc, anak cikgu besar sekolah keledek sama syoba setuju turun padang untuk kasi buat lubang pagar. abah aku punya suka petang tu dia kasi tazkirah sambil buke pose.

.
.
.

esok tengahari hanya aku sama syoba yang mengorek lubang pagar. pp sama padeli datang tersengih-sengih selepas lubang ke-3. kalau ikut horoskop memang diaorang kena terajang hari tu.

notakakis: diambil dan diubah dari siri novel " rumah murah tak berpagar " karya Nor Hisham Mohamed.

Tiada ulasan: