Ahad, 19 Jun 2011

Wangsa Walk 7

sampai kat Wangsa Walk aku rasa kagum. dicelah-celah bukit-bukit yang tinggi wujud sebuah tempat yang sangat happening kata orang KL. parking susah nak cari. sebenarnya suasana 'rare' macam ni jugak berlaku di Bandar Kuala Lipis. Time raya dan jugak time hari Sabtu, Bandar Lipis bertukar suasana daripada bandar yang tak sibuk kepada bandar yang sangat sibuk.

Kekadang Abah aku selalu pesan bila nak ke Bandar Lipis time hari nak raya dan juga hari Sabtu. Katanya cukup betul, tajam dan nasihat ala pantun yang berbunyi,

" hari raya dan hari sabtu, hati sakit dan jiwa pun buntu, kalau kau tidak mahu bercakap kotor, pergi bandar naik motor."

Sampai tempat yang dituju iaitu dikedai burger pp, aku tengok ada seorang brader yang bernama pyanhabib sama vovin. disebabkan rambut aku ala-ala NorFarhan Mohamad maka abang pyanhabib tak cam aku. itu hari aku ada buat panas kat blog dia. pp kata dia tak puas hati. masalah tak puas hati sebenarnya bagus. perasaan tak puas hati ni boleh diselesaikan di meja rundingan secara ilmiah. kalau tak puas hati jugak kita main bola. itu konsep aku. masa main bolalah korang nak taji kaki orang ke, tumbuk rusuk ke atau jentik kote.

sesama lepak disitu aku tengok pp tak lepas tangan. burger sentiasa di order orang. aku rasa kagum. kalau dia kata takleh hidup jugak kat kl aku tak tahu. tak sempat nak berehat ada saje orang orang order. rehat sikit ada orang order. power. kaya. dan untung besar. bagus. kekadang tak patut dia jual kacip dengan harga Rm20. aku rasa.

malam itu Jorji datang. perbincangan bisnes diadakan secara terbuka. akhirnya bersetujuan dicapai. peluang yang berguna ini perlu diambik dan digarap agar bangsa melayu mendapat pelindungan sewajarnya.

malam tu lepak jugak disertai oleh dua orang kawan MRSM yang betul-betul dah jadi orang. Sorang doktor forensik dan sorang lagi polis cyber. tak lupa jugak ada 4-5 table geng-geng yang aku tak kenali. tapi pp kata kat atas kedai ni tempat Pekida rekrut orang. aku malas nak masuk campur. berpersatuan ni bagus. paling bagus masuk persatuan belia.

lepas pp untung besar malam tu kitaorang tengok x-men. show pukul 12.10 tengahmalam. kitaorang masuk 12.15. lepas habis cerita dalam 2.30 pagi kitaorang bincang pasal Iblis. bapak mertua aku baru jee cerita pasal Iblis ni hari jumaat sebelum aku pergi tengok bola. katanya Iblis ni kat setiap langit ada nama dia. kat langit ke-7 orang langit panggil dia Azazil.

mengikut para tasawuf, Azazil ni pegang hampir separuh khazanah syurga dan king segala king para malaikat. maknanya Jibril ni bawah dia. dalam keadaan itu, Allah cipta nabi Adam.

kekadang kalau nak ikut cerita macam tak ada apa laa sangat. macam mana makhluk yang kuat beribadat macam azazil boleh taknak sujud pada Adam kerana Adam dibuat dari tanah. aku tak tahu konsep 'kuat ibadat' kepada Allah itu telah melahirkan makhluk yang sangat ego seperti azazil.

sebab itu mengikut pandangan bapak mertua aku. sealim dan kuat ibadat pun kita macam mana pun, janganlah kita meninggalkan istifar. istifar tu penting.

bersambung

Tiada ulasan: