Sabtu, 18 Jun 2011

Jalan ke Bukit Jalil 3

Di Bukit Jalil orang ramai tak patut. dengar cerita tiket 80ribu habis dijual. kat tangan aku ada 6 tiket. ajak semua taknak datang, call pp berlagak tak datang, stam tak reti tengok bola, jorji tak nak sokong pantai timur. last-last yang datang adik ipar aku. itu pun siap mengaku katanya tak pernah sepanjang 31 tahun hidup tengok bola kat stadium.

tapi kat tangan aku ada 6 keping tiket Rm30. sebab panas sangat tak tahu nak kasi sape aku jual tiket tu rm10 ringgit satu. satu tiket dah jatuh entah mana. aku ingat nak tukar dengan pakcik yang jual tiket kat luar stadium tu dengan tiket Rm50 tapi susah dia nak kasi. tapi kat tangan dia aku tengok tiket memang banyak lagi. mesti tak laku.

bercerita pasal tiket pakcik aku yang sokong kelantan menyesal tak sudah beli tiket dengan seorang kawan dia yang aku rasa dapat tiket free jugak. kalau dia hello aku awal-awak gerenti tengok bola free. kerajaan Terengganu ni aku tengok bab-bab tiket takada masalah. semua dapat free. yang tu power.

satu perkara yang sedap bila sampai bukit jalil ialah suasana harmoni antara penyokong kelantan sama terengganu.gaduh pun tidak. paling power, pergi tengok bola satu kereta. macam takada apa-apa berlaku. bayangkan penyokong kelantan sama penyokong selangor satu kereta. setakat ni aku tak jumpa lagi.

duduk di tiket rm30 memang syok dia tak sedap.disebabkan aku duduk di sebelah tiket Rm50 hati aku makin panas pasal ramai kawan-kawan aku duduk kat area tiket 50. tanpa buang masa aku panggil sorang kawan yang aku kenal suruh dia kasi tiket Rm50 kat aku.

berbalik pada perlawanan bola, penyokong kelantan tengok bola macam tengok tilawah al-quran. nak jerit susah pasal bola banyak terengganu yang pegang. aku tak dapat nak beri tumpuan pada bola pasal sibuk berusaha untuk pergi ke belah tiket Rm50.masa rehat, aku dapat masuk ke tiket RM50 dengan senang hati.

ok aku malas nak cerita pasal perlawanan. tapi nak sembang pasal suasana semasa dan selepas perlawanan. dalam tempat tiket Rm50 aku tak puas hati dengan seorang suami isteri ni. aku tengok anak dia ni dalam 5 bulan. pada pandangan aku yang sedikit bijak ni. budak umur 5 bulan tak sepatutnya bawak pergi stadium. ini menggangu hak asasi budak itu untuk tidur. aku pun hairan jugak dengan mamat dan minah yang bawak anak ni. tak kesian ke budak tu. dah laa bila gol budak tu macam nak meraung jee. peminat EPL pun aku rasa tak bawah bayi pergi stadium.

lagi satu hal-hal merokok. bende ni dari dulu aku tak puas hati. aktiviti merokok dalam stadium ni perlu dielak. sebagai straightedge aku anggap merokok dalam stadium sama skillnya merokok dalam bas atau dalam kapalterbang. kerja banggang ni. dah laa panas tambah dengan asap rokok. itu belum cerita hal orang makan kuaci.

bersambung

Tiada ulasan: