Selasa, 21 Jun 2011

Cabaran Hidup Manusia Ek0nomi

duit bukan segala-segalanya. tapi kini segala-galanya kena pakai duit. Kekadang aku pikir asal usul manusia adalah disebabkan ekonomi. manusia jahat sebab ekonomi, manusia baik sebab ekonomi, manusia hebat sebab duit, manusia tak hebat pun sebab duit.

sepatutnya aku belajar ekonomi. aku sebenarnya tak sepatutnya belajar sains politik. sains politik merupakan satu subjek yang paling mudah dalam dunia. orang-orang dan manusia yang belajar sains politik sebenarnya memiliki otak yang sangat rendah dikalangan pelajar sains sosial.

aku pikir fikiran aku low class. mungkin sebab orang tak faham apa yang aku fikirkan. orang yang tak faham tentang apa yang orang lain fikirkan dan memandang rendah terhadap penulisan pemikiran orang lain merupakan manusia yang tinggi fikirannya.

Stamford Raffles.ini satu contoh manusia ekonomi yang hebat. siapa dia sebenarnya? boleh jadi seorang pegawai kepada syarikat British, seorang ahli politik yang hebat, seorang pentadbir yang disegani, seorang peminat bahasa melayu dan yang paling power seorang yang berminat dengan flora dan fauna. nampak tak powernya manusia yang pandai ekonomi.

contoh terbaik Prof Ungku Aziz. kalau tak baca utusan malaysia memang tak tahu pasal ni. sape tak kenal Ungku Aziz ni dia memang kodi. seorang manusia ekonomi, kasi idea buat tabung haji, kasi idea ini, kasi idea itu, buat tesis ekonomi di Perkampungan Kuala kemaman dengarnya dan yang paling power sekarang buku yang hanya beliau terbitkan sekarang ialah buku tentang PANTUN.

pernah baca PANTUN? ye manusia ekonomi kaji pantun. amacam power tak?

Tiada ulasan: