Ahad, 19 Jun 2011

Rohana Jalil 6

sebenarnya aku ada satu persoalan yang rumit untuk dipikirkan bersama sejak tahun 1998. Masa tu nama Bukit Jalil memang top. aku sebenarnya menjadi sangat hairan kenapa kawasan tu nama dia Bukit Jalil. aku hairan kenapa nama stadium kita nampak kodi, kekampungan, lusuh, menyakitkan minda dan sebagainya. Kenapa Bukit Jalil?

why? kenapa? kenapa tak buat nama bandar sikit? nampak macam koperat? kenapa? why? siapa Jalil?

selepas pekena kari kepala ikan aku pergi lowyatt. Jorji kata dia mungkin jumpa aku malam sikit. sebenarnya aku benci giler babi pergi lowyatt ni. pertama benci tengok teknologi yang tak sudah-sudah. aku ada berborak sama sorang abang komputer. katanya, dia sendiri tak larat dengan komputer ni. belum lagi selesai hal-hal komputer biasa sekarang dah komputer sentuh-sentuh. semua nak main tab-tab.

aku sedih mendengar pengakuan mamat tu. tapi apa boleh, globalisasi yang dibawa oleh kemajuan dan kelajuan teknologi ni sebenarnya perlu kita terima. suka tak suka kita kena terima. penjajahan era baru ini merupakan satu bende yang kekadang Hang Tuah sama Sultan Mahmud atau Saidina Abu Bakar ataupun Saidina Ali tak terfikir agaknya.

Selepas merasa aku lama melihat Teknologi aku call pp, katanya dia dah ada kat warung burger. awalnya, bisik hati tu. dulu brader-brader yang jual burger memang ramai yang budak rock. aku selalu terfikir inilah caranya kapitalis nak tarik budak-budak rock jadi usahawan atas nama FREE ENTERPRISE. lama dan makin lama mereka akan menjadi usahawan berjaya dan satu hari akan menjadi mat Belia atau mat rakan muda yang mempunyai personaliti dan contoh kepada anak-anak muda.

walaupun teknologi ini kekadang faker. tapi kalau tak kerana GPS maka aku mungkin tak sampai ke warung Burger Rokes. Burger Rokes yang kedudukannya kat Wangsa Walk merupakan satu kedudukan yang power untuk cepat kaya.

sebenarnya ini 1st time aku datang Wangsa Walk. tempat dia boleh laa kita happening sebab yang pertama susah nak cari parking. bagi aku tempat yang rare dapat ditunjukkan dengan keadaan parking yang susah nak jumpa. power.

bersambung

Tiada ulasan: