Rabu, 22 Jun 2011

Abah - Siam - Bola- Hamka

Sejak menjadi anak sulung kepada 5 adik-adik lain aku selalu membuat hal dengan abah aku. kata mak aku kurang kasih sayang. mana tidaknya, tak sampai setahun-dua tahun membesar aku dah dapat adik. maknanya konsep beranak setahun ke setahun ni melahirkan generasi yang kurang kasih sayang.

abah aku seorang anggota polis. dari raut mukanya abah aku 'bengkeng' orangnya. mengikut salasiah keturunan yang aku tahu. abah aku ni berasal dari sebuah Kampung yang bernama Kampung Kelong, dalam daerah Tumpat. Kampung Kelong ni kalau ikut peta sebelah je dengan Negeri Thailand. walaubagaimanapun, mengikut pengetahuan politik aku, ada 5 lagi buah negeri Melayu yang masih dijajah oleh Siam. Sebab tu aku kurang kamcing sama Bhumibol Adulyadej.

kekadang, ucapan terima kasih kepada kerajaan British kerajan perjanjian English-Siam 1909 perlu diberikan. Walaupun dalam perjanjian itu Setul/Satu sama Patani tak dapat masuk Pentadbiran Inggeris di Tanah Melayu tapi sekurang-kurangnya Kelantan, Terengganu, Perlis, Kedah dan Pulau Langkawi masih lagi kekal dalam Liga Super Malaysia untuk tahun ni. Pahang entah apa-apa dia punya merosot aku tak tahu. jika berminat untuk membaca tentang perjanjian Inggeris-Siam sila baca laman web ni. http://www.fco.gov.uk/resources/en/pdf/treaties/TS1/1909/19.

ok. tiba-tiba jee aku rasa nak marah sama Siam. Aku ingat ini mungkin kesan cerita Ong bak kat Astro yang aku tengok time maghrib semalam. Mungkin sebab tu masa kat rumah dulu, time maghrib jee abah akan paksa tv cap NEC aku dulu ditutup. time berita jee baru bukak balik.

sebenarnya konsep keibubapaan tak perlu diajar sangat. cukuplah dengan contoh tauladan yang kita dapati. macam aku contohnya. aku mengaku aku dapat D dalam Kertas Keibubapaan tapi banyak bende yang aku belajar dengan abah aku. walaupun banyak belajar tapi aku tak apply sangat sebab aku rasa sangat 'ganas' dan aku pikir itu tidak sesuai untuk di applykan dalam kehidupan sekarang.

tapi kegarangan dan ganas tu sebenanya mesti ada. sebagai contohnya bini aku, dia punya garang punya laa power sampai anak-anak nak buat bende semua tengok bini aku. arahan pun sekali. tapi disebabkan aku ni punya laa lembut layan anak-anak sampai tak pernah cubit anak-anak maka kekadang tu kaki anak-anak tu dia punya style sampai atas kepala aku.

ok. kesimpulan dia macam ni, aku lebih suka ambik contoh dari Bapak Hamka, katanya " kata-kata yang lemah dan lembut itu akan melembutkan hati dan manusia yang keras"

ok nampak tak artikel yang aku tulis ni dia punya falsafah agak tinggi dan menjahanamkan fikiran anda? nampak? sebab tu orang sains politik selalunya gagal dalam perniagaan.

wassalam

Tiada ulasan: