Isnin, 3 Januari 2011

Tahun

tahun baru 2011. setiap kali masuk tahun baru mesti aku dengar ada azam baru. azam baru pulak nak cerita kat orang. tak relevan. aku pikir azam baru tu kita senyap sudah dan simpan dalam hati.

aku pikir sambut tahun baru jugak dah tak relevan. dalam dunia akhir zaman sekarang aku rasa dari bulan Januari ke bulan Disember dia punya sekejap tu rasa sekejap tak patut. sebagai contohnya tahun 2010. sikit punya kejap aku rasa dia punya tahun. sedar-sedar dah masuk 2011.

kenapa ini terjadi? adakah bumi telah bergerak dengan terlalu pantas? adakah mentari adakah orbit bumi ada sedikit rosak? adakah bulan dan mentari berpakat untuk berjalan secara laju-laju?

kecepatan masa ini menjadikan dunia ini tidak berapa tenang. menjadi tua jugak menyebabkan manusia itu tidak begitu tenang sebenarnya.

namun demikian aku pikir walaupun mempunyai azam baru tak berapa relevan namun aku tetap berazam buat benda-benda yang sama seperti tahun lepas dengan lebih konsisten.

1. yang pertama dalam satu minggu habis satu buku aku baca. dulu azam sama jugak, tapi perangai main games memang takleh tinggal. sekarang apa cerita PES2011 aku dah terer?

2. yang kedua berkayuh basikal dengan lebih kerap. bukan nak riak, kat umah aku ada 3 basikal. entah perangai membazir sape aku tiru. bak kata bini aku, bila masa nak berkayuh banyak-banyak basikal ni?

3. yang ketiga, menangkap gambar dan menjadikan gambar lebih art. yang penting belajar pakai photoshop. hari-hari pakai picasa bila nak art gambarnya...

4. yang keempat dan yang paling penting ialah lebih konsisten dalam beramal dan buat baik kepada manusia dan Tuhan. bab ini penting. rock rock jugak, sembahyang jangan tinggal.

5. yang kelima dan agak penting ialah untuk tulis menulis dengan penuh konsisten dalam blog dan menghabiskan penulisan novel pertama aku yang bertajuk " Cinta Buatan Asrama Penuh" yang agak meleret sekarang dan cerita dah macam Tamar Jalis. ini sangat penting dan akan diberi keutamaan untuk tahun 2011.

so, ini bukan azam. ini hal tahun lepas yang tak beberapa konsiten untuk dilakukan. harap-harap semua ok tahun ini. harap ok.

2011 gua caya sama lu!

1 ulasan:

sis_fazi berkata...

iyalah... kebanyakan senior2 memang dah x raikan tahun baru. sama saja. mentari yg terbit di tahun baru sama saja sinarnya.... ahaks
salam ukhwah