Ahad, 16 Januari 2011

cabaran melayu baru

semalam bini aku hantar damia pergi tusyen. sebagai bapak yang agak steady, berpikiran terbuka dan manja aku mengeleng-geleng kehairanan. kesian budak-budak zaman sekarang, belum masuk darjah satu dah kena pergi tusyen.

kalau tengok iklan kelas tusyen sekarang, para usahawan kelas tusyen yang kebanyakan cikgu-cikgu sekolah begitu pandai memainkan perasaan hati mak bapak. mereka telah menyediakan satu pakej yang menarik dari darjah satu sampai darjah enam. model ekonomi baru telah berjaya nampaknya.

kata bini aku, cabaran budak darjah satu semakin berat sekarang. masuk darjah satu terus diajarkan mengeja. bab-bab belajar ABC memang tak ada. maknanya sape tak belajar betul2 ABC kat tadika maka dia ketinggalan. sebab tu damia kena pergi tusyen.

bab kta Abdullah Hussain " saya menulis untuk dibaca dan difikirkan, sentimen yang timbul saya tak tahu ". apa yang penting tulisan Abdullah Hussain tu sama dengan aku.

1 ulasan:

Jef Bahari berkata...

Ko tulis mende ni? geram aku baca