Ahad, 25 Oktober 2009

hal-hal bola lagi


semalam buat kali kedua dalam tahun 2009 aku ke stadium. tengok bola ramai-ramai. itu hari dah layan negeri sembilan. semalam lawan selangor. orang memang ramai tak patut. mula-mula aku rasa menyesal pulak datang tengok bola sebab dapat tahu ada live kat tv. tapi masalahnya aku dengar cerita sehati berdansa dah start. kalau aku layan bola sorang-sorang ini akan mendatangkan blues pada kaum ibu.

start wisel pertama sampai wisel penamat masa tambahan aku berdiri. kepenatan berdiri disamping asap rokok yang menerjah muka buat aku rasa tak syok tengok bola kali ni. rasa nak marah pada pembuat stadium yang runtuh pun ada sikit-sikit. selain daripada tengok bola, kebanyakan penonton merasakan kecewa dengan keruntuhan stadium. kata diorang, kalau tengok kat stadium baru tak ada laa berdiri macam ni.

terus terang aku katakan bahawa permainan terengganu semalam tidak laa sebagus selangor kalau disimpulkan dari minit pertama sampai minit terakhir. penyokong selangor yang datang sepatutnya berbangga kerana pasukan selangor bermain dengan begitu sedap sekali bagi aku. mereka mengawal bola, melakukan beberapa gerakan dan percubaan yang menarik. tak macam terengganu. hilang punca dan menimbulkan caci maki penyokong sendiri.

disebabkan tak dapat tempat duduk, aku menonton dengar rasa tak begitu seronok. asap rokok, dahaga tekak dan rasa lapar membuatkan feeling tengok bola tak ada. nak tangkap gambar pun penyokong lain ingat aku wartawan sinar harian.

bagi aku masih ramai orang malaysia yang sangat sayang pada negeri mereka dan menyokong pasukan bolasepak mereka. lihatlah kelantan, dimana-mana pergi ada saje penyokong mereka. lihatlah pahang, kat stadium darul makmur sendiri pun susah nak penuh, macam masjid-masjid di waktu maghrib. nak dapat 2 saf pun sakit.

bagi aku, peranan pengurusan persatuan bolasepak negeri memainkan peranan utama dalam mengembalikan semangat penyokong-penyokong bola. contoh terbaik boleh dilihat dalam pengurusan pasukan selangor dan juga kelantan. anuar musa yang mentadbir persatuan bolasepak negeri kelantan banyak menyumbang kepada kemajuan bolasepak negeri kelantan daripada pelbagai sudut.

tidak dapat dinafikan bahawa wang memainkan peranan utama dalam kejayaan sesuatu pasukan tapi bagi aku wang bukan segala-galanya. profesional pengurusan persatuan, profesional pemain dalam pasukan, kritikan positif media dan reaksi penyokong memainkan peranan utama dalam kejayaan sesebuah pasukan.

aku ambik keputusan untuk menyokong saranan YB Raja Ahmad Zainudin supaya kita benarkan kembali syarikat-syarikat rokok taja pasukan-pasukan negeri. apa salahnya Dunhill kembali menaja pasukan seperti dulu-dulu. semua orang isap rokok dan cukai-cukai rokok yang banyak kerajaan kaut digunakan untuk pembangunan bolasepak negara. nak harap hasil keuntungan riba dari bank-bank macam tak sedap hati. nak harap cukai dosa dari arak dan judi rasa cam tak sedap hati dua kali. so aku pikir syarikat rokok memang layak dan terbaik untuk kembali support liga malaysia.

so, aku ingin menjemput kawan-kawan negeri sembilan seperti ateng, mike neraka dan jorji untuk datang ke Terengganu untuk tengok bola separuh akhir nanti. datang boleh tidur rumah aku tapi kalau datang satu bas memang tak dilayan sangat.

notakaki : kalau ultraman tak gaduh dengan raksasa itu hari memang sedap tengok bola kat stadium baru.

4 ulasan:

Pok Li berkata...

Tak suka bola

ciklan berkata...

tengok nanti team mana minta sponsor rokok cap bola

j or ji berkata...

datang somban la pulakk

Tanpa Nama berkata...

bacul