Selasa, 20 Oktober 2009

Bahasa Mempermainkan Perasaan

tahun tu tahun ke 2 atau ke 3 aku berada di Terengganu. Mula-mula aku ada hajat dan pindah dari Terengganu tapi bila pikir-pikir tentang syoknya layan pantai maka aku ambik keputusan untuk rilek-rilek dulu.

satu hari aku pergi mesyuarat kat Kg. Teluk Ketapang, Kuala Terengganu. Kalau korang nak tahu kg ni sekarang terkenal dengan projek homestay. kalau sesapa nak merasa melepak homestay boleh try tengok laman web ni.

Masa tu satu malaysia sibuk dengan program PKSN (Program Khidmat Sosial Negara). aku dengar cerita program Latihan Khidmat Negara (PLKN) model dia ambik dari program PKSN. so aku tak kisah sape punya model. janji kerja jalan siap.

so kita orang pun bincanglah pasal aktiviti-aktiviti yang yang budak-budak(peserta) akan buat selama 4 hari 3 malam di kampung tersebut. sampai satu part pengerusi majlis iaitu Cikgu Mie berkata-kata,

" masa program gotong royong ni, kita akan mintak para peserta ni letak kerek disepanjang jalan utama kampung ni "

" WTF!" aku menjerit dalam hati. masa tu aku dah kagum giler pasal aku pikir diorang nak tanam carrot tepi jalan. memang sepanjang hidup aku tak pernah lagi aku tengok orang tanam carrot dalam apa-apa program. paling gemilang pun tanam anak pokok kelapa.

" kita akan mintak budak-budak ni cat kerek yang ditanam di tepi jalan. nampak lawa dan saya percaya lembu tak akan makan bunga yang kita tanam dalam kerek tersebut " sambung cikgu azmi

" faking! apa kejadahnya semua ni " masa tu aku dah keliru. perasaan keliru bermain-main di dalam hati seperti syaitan.

" mie, bende kerek tu. ko tahu tak? " aku tanya member aku jaimi yang duduk tersengih-sengih macam faham bende yang diorang borakkan tu. aku bukan apa, jaimi ni kira orang kampung aku jugak. dia budak jerantut.

" tak. aku tak tahu." jawab jaimi tersenggih-senggih

aku panas betul masa tu. rasa macam nak angkat tangan tanya soalan.

tapi aku ambik keputusan ikut tersengih-sengih macam jaimi, angguk-angguk dan bermain dengan janggut macam orang tua menerima pinangan anaknya.


*

*

*


pada hati kejadian baru aku tahu kerek tu macam telaga kecik. memang diorang letak bunga dalam telaga tu. kalau diorang tanam carrot jugak masa tu memang aku tabik spring sama orang kampung situ.

ps: kalau korang pergi kg Teluk Ketapang mesti korang jumpa kerek tersebut. pergilah melancong!

2 ulasan:

maryam abu ahmad berkata...

kerek tu kan orang pakai buat telaga gak.. :D

Pok Li berkata...

Suka tengok drama Aku Budak Minang. Raso duduk kampong bai....