Khamis, 7 Januari 2010

Perhimpunan membantah penggunaan bahasa melayu dalam sportscenter

korang pernah layan sportscenter dalam bahasa melayu kat astro? dah banyak malam dah gua rasa nak terajang tv. entah bende-bende. bunyi banyak menhala macam budak melayu balik dari UK. sebutan entah apa-apa. entah sape minah yang jadi pengacara dia. entah melayu mana.

kalau betul-betul nak buat biar kasi budak melayu yang jadi pengacara. cari melayu seperti yang termaktub dalam perlembagaan seperti beragama Islam, bertutur dalam bahasa melayu dan mengamalkan corak hidup budaya orang melayu/orang islam.

melayu yang minum todi, fak merata, cakap orang putih selalu, bawah motor/kereta laju-laju dan tak sembahyang bang dah tak kira melayu. itu bangsa malaysia.

entah ada tidak melayu. senator syed husin ali dalam bukunya Orang Melayu Masalah & Masa Depan pun macam tak reti nak mendefinasikan melayu. pening aku baca. kesian aku kat dia. nasib baik anwar kasi dia jadi senator.

2 ulasan:

bebob berkata...

dulu spm paper bm tak lepas la kot pengacara tu agaknya...

en_me berkata...

sibbaik hbo movies ada sarikata melayu ghitewww.. uhuhu