Sabtu, 9 Januari 2010

the loneliness of the long distance runner


sebenar aku nak tulis pasal piala dunia kat afrika. tapi tiba-tiba aku teringat piala dunia tahun 1998. masa tu aku kat upm. entah team mana aku sokong sangat aku tak tahu laa tapi yang paling aku ingat ialah lagu ' i get knocked down' atau tubthumping dari chumbawamba.lagu tu memang glam tak patut masa tu.

dalam punk scene chumbawamba merupakan satu band yang agak terkenal. berasal daripada UK, diorang ni merupakan sebuah band yang sangat anarchist dan kebanyakan daripada lagu mereka memperkatakan tentang kelas pekerja, peperangan, agama, hak asasi manusia dan sewaktu dengannya. lagu tubthumping ni merupakan satu lagu protest mereka terhadap 'penjajahan' british ke atas Ireland.

sebenarnya aku tak reti jugak nak cakap bende pasal chumbawamba ni. motif sebenar mengapa mereka sign dengan major label EMI pun aku malas nak ulas panjang-panjang. kalau rajin pergi google atau cari kat wikipedia .kekadang aku pikir diorang sign dengan major label ni pasal nak sebarkan apa yang diorang percaya kepada masyarakat dunia. tak pun diorang memang nak jadi kaya raya dulu, lepas kaya raya jadi anarchist balik dan main muzik macam biasa. aku rasa laaa.

aku pikir diorang ni genius. susunan muzik dan kreativiti menyampaikan mesej melalui muzik mereka cantik. jarang ada orang buat band macam ni kat malaysia.tapi tak tahu laa dah ada ke tak band macam ni kat tanah melayu . nak harap ada band macam ni satu dari lipis pun haram jadah. ada ke buat lagu tentang padeli? banggang dan cerdik sikit dari bodo.

tahun 2010 harap ada lagi lagu-lagu daripada band-band macam ni. Indie jadian dah banyak betul kat malaysia sekarang ni. aku takut jugak kalau m.nasir buat band indie. takleh cari makan laa budak-budak lepas ni.

1 ulasan:

paiseh berkata...

mana cerita piala dunia 1998.???