Isnin, 25 Januari 2010

Membela Arnab



itu hari gua janji sama damia kalau dia masuk sekolah gua nak belikan dia arnab. dia pun dah ok pergi tadika dan gua dengar laporan macam-macam daripada bini gua tentang tadika kemas damia.

seingat gua pakcik bakar belakang rumah pernah bela arnab kat flat tempoyang. dalam satu peristiwa hujan lebat, reban arnab dia runtuh. berpuluh-puluh arnab tak dapat diselamatkan. gua tak ingat sangat cerita ni. nanti balik lipis gua try tanya dia balik. tapi gua ingat pakcik bakar memang pernah ternak itu arnab.

kalau gua beli arnab, sape nak kasi arnab tu makan? sangkar dia sape nak bersihkan. kalau nak beli kena beli sekor jantan sekor betina. biar diorang membiak. kalau dah beli takkan nak letak kat bawah rumah. nyamuk banyak. tak pasal-pasal leh kena denggi.

hal bergaduh dengan kucing mungkin diorang terlibat sama. bunyi bising kambing mungkin menjejaskan kehidupan arnab-arnab yang gua akan bela. takkan gua nak letak atas rumah. ini boleh mendatangkan rasa dengki tikus-tikus yang suka berlari atas siling rumah. kekadang gua terima laporan tupai-tupai turut juga berlari keriangan mengejar tikus-tikus.

kalau gua tak beli arnab gua mungkin beli baju golf cap arnab.

3 ulasan:

mannmusa berkata...

blum apa2 dah pk masalah....problem...projek dilaksana dengan magmbilkira kesan alam sekitar...

rahimin idris berkata...

bila nak maju?

terrarosa berkata...

baju cap arnab ?
playboy ?

Astaghfirullah.....