Selasa, 8 Jun 2010

Hulu Berang - Hulu Dungun


aku nak ucapkan tahniah dan terima kasih kepada Dato Rosol dan Pejabat DUN Ajil kerana menganjurkan satu program rekreasi/riadah yang baik dan cukup berguna kepada aku.

menaiki pacuan 4 roda di atas jalan merupakan satu hal yang biasa seperti menaiki kereta kancil ke pejabat. tapi menaiki pacuan 4 roda diatas jalan yang bukan jalan merupakan satu pengalaman yang cukup cool, berdebor dan 'seronak' kata orang gua musang yang berada di kuala lumpur.

ini 1st time aku join xpdc menaiki 4 x 4. tujuan program ini diadakan sebenarnya untuk meninjau satu laluan projek luar bandar yang dipohon kepada Kementerian Luar bandar dan Wilayah. Jalan dia tak jauh mana. adalah dalam 7km. tapi melalui pengiraan matematik aku perjalanan menaiki pacuan 4 roda adalah dalam 2 jam setengah.

mula-mula aku ingat nak tidur dalam pacuan 4 roda tu. tapi selepas merasai jalan tu aku rasa lain macam. mula-mula pegang kamera. lepas tu jalan makin teruk. daripada pegang kamera aku terus pegang dan peluk seat depan sambil memuji-muji tuhan yang esa. rasa nak muntah pun ada jugak. maklumlah berhayun macam naik bot.

aku ingatkan cabaran 4 x 4 ni kira lepak jee dalam kereta. tapi lepas lama tu aku rasa lain macam pulak. jalan sikit berhenti, jalan sikit berhenti. lepas berhenti aku turun dan lepas tu tengok apa kehalnya dengan laluan ni. peh, laluan dia memang mencabar. sungai dalam dilintasi, bukit tinggi dinaiki dan jalan-jalan berliku di harungi.

menarik dan mencabar. aku ingat main 4 x 4 ni tak kurus. tapi lepas aku review balik aku dapati main 4 x 4 ni bukan sahaja dapat menguruskan badan tapi menyebabkan kita akan mengurut badan selepas tu.

melalui perbualan aku dengan orang-orang 4 x 4 jalan yang kitaorang lalui ini taklah seberat mana. boleh kira dalam kategori ringan-ringan. peh, buat ringan-ringan pun aku dah berdebor tak patut. hal ringan-ringan ni macam budak tingkatan 4 buat projek ringan-ringan dalam kelas. ringan-ringan juga tapi bedebor tak patut.

sejak daripada itu aku bercita-cita nak kayuh basikal melalui jalan ini dan kumpul duit nak beli satu pacuan roda 4 x 4. ford ranger 2nd pun dalam 30k je aku dengar. itu belum kembara sama itu belum jeep jimmy. kalau ada rezeki mungkin dapat yang murah.

tapi kekadang aku pikir hal-hal ini boleh terus merosakan alam sekitar tapi selepas berfikir banyak kali kebanyakan jalan-jalan yang dilalui pacuan 4 roda ini kini telah menjadi jalan-jalan utama bertar yang dilalui ramai orang. sebab itu kat sabah ramai orang pakai pacuan 4 roda sebab banyak lagi jalan disana tidak boleh lagi dinamakan jalan.

satu hal yang paling seronok ialah bila sampai terus pekena maggi sama roti. satu jenis makanan yang paling bahagia untuk dimakan dalam hutan yang damai ini.

2 ulasan:

Lizzam berkata...

tak pekena kopi "may sechewan" ke?

en_me berkata...

bahagianyerrr.. ehehe