Isnin, 14 Disember 2009

Nur Qistina


semalam aku buat akikah anak aku yang baru lahir. nama dia Dhianaila Nur Qistina. susah jugak nama yang bini aku kasi ni. aku ada cadang nak kasi nama dia Diadora, tapi bantahan diterima awal-awal sebab bunyi dia macam barang jenama sukan. cucu pakcik din SB Lipis nama dia Diadini. cool tak patut nama Diadini ni.

disebabkan bapak mertua aku ada bela kambing kat Sekati maka secara auto dia dah stanby sekor kambing untuk dibuat akikah untuk "manusia-melayu-baru" ni. akikah ni merupakan satu hal yang wajib dibuat bagi menunjukkan rasa kesyukuran kepada Allah kerana kelahiran anak. upacara menyembelih kambing pagi semalam simple jee. rasanya macam sembelih ayam. tak payah ikat pakai tali. ada 3 orang pun dah cukup. dalam keadaan kamera gantung kat leher pun aku boleh lagi pegang kaki kambing.

kekadang aku rasa macam syok jugak bela kambing ni. bapak mertua aku bela kambing sambil dibantu oleh anak pertama aku Damia. aku tengok Damia dia punya semangat bela kambing ni tinggi. pagi-pagi bangun jee dari tidur terus pergi lepak kandang kambing. kasi kambing makan, main-main dengan anak dan ibu kambing. kekadang aku tengok kambing-kambing ni manja dia lain macam, macam kucing pun ada aku tengok, cerdik la sikit daripada lembu.

rupa-rupanya daging kambing ni banyak khasiat daripada daging lembu. orang kata daging kambing tak ada kolestrol. baik untuk penyakit darah tinggi dan untuk menguruskan badan dan sesuai untuk orang-orang yang obesiti macam aku. ada sumber daripada laman web mengatakan bahawa barang sesiapa yang pening kepala selepas memakan daging kambing maka usah gusar kerana proses penuraian kolestrol sedang berlaku. wtf?! ye ke tidak ni?! kata depa ini dinamakan proses healing atau proses penyembuhan.

aku pikir betul gak. semalam aku pekena daging kambing banyak laa jugak. pening tu datang sekejap je dan lepas tu tak ada apa-apa pun. tapi perasaan nak tumbuk Arshavin tengok muka dia lepas shoot gol semalam memang ada. mungkin sebab daging kambing ni panas. aku pikir budak-budak bola kat eropah boleh makan daging kambing pasal semalam kat Milan aku tengok pemain-pemain AC Milan main bola macam pakai baju sejuk sebab suhu mencecah 4 darjah celcius.

aku sebenarnya dah boring tengok bola. aku rasa aksi 90 minit bolasepak telah dirancang oleh tokey cina di Malaysia, Mafia Italy, Mafia Bulgaria, Yakuza, FAM, samseng-samseng kota Madras, pengerusi-pengerusi JKKK, Pejabat Perbadanan Menteri Besar dan tokey arak. aku rasa macam kena tipu lak bila tengok bola. sebab tu hubungan aku dengan bolasepak dah semakin lewa seperti siri bercakap dengan pondan.

walau bagaimanapun , tengok separuh akhir Sukan Sea wajib kena malam ni. sebarang hubungan dengan berita dan sehati berdansa tidak akan dilayan.

ps: perhatian kepada semua kameraman. jangan gunakan flash ketika mengambil gambar kambing. diaorang ni kuat terkejut.

notakaki: gambar Damia di kandang kambing bapak mertua.

1 ulasan:

al razy berkata...

orang rumah kau terpengaruh dengan Spa-Q ker?