Rabu, 9 Disember 2009

Hospital Kerajaan

bini aku yang duduk lama-lama kat hospital kerajaan dah boleh keluar. masa nak bayar bil hospital, air mata aku macam nak meleleh jee keluar. kalau jumpa menteri kesihatan masa tu nak jee aku cium mulut dia.

rm54.00 ringgit jee aku bayar untuk kos beranak kali ni. kalau ikut bil sebenar ada dekat RM 1,100. duduk hospital dalam 18 hari, duduk wad kelas pertama dan kena belah untuk proses keluar anak ke-3 ni aku cuma kena bayar rm54.00.

bayangkan kalau hospital kerajaan di swastakan ? dulu ada sorang mamat mana yang pantat akalnya mencadangkan agar semua hospital kerajaan diswastakan. faking giler pemikiran mamat ni. tak tahu berapa juta dia akan dapat kalau hospital diswastakan.

bayaran rm1.00 mungkin akan jadi RM20.00. ubat yang tak payah bayar mungkin kena bayar. apa yang seharusnya menjadi tanggungjawab kerajaan kepada rakyat akan dislogankan atas nama " mengurangkan beban kerajaan" idea kapitalis memang faking giler. kapitalis memang bijak untuk mencucuk jarum jubor-jubor para pemimpin negara.

dalam isu kesihatan masa kini, hal-hal kejurulatihan para jururawat rasanya dah diswastakan. mengambil kos jururawat merupakan satu peluang untuk terus dapat kerja lepas belajar. macam jadi doktor, ambik kos doktor ni memang kerat jari terus jadi doktor. kalau kerja kat fastfood jugak tak tahu laa. memang aku respek laa sama mamat tu.

aku rasa kalau hospital diswastakan, orang swasta mana peduli sama ada ko kerja kerajaan ke tidak. kalau kau ada duit kau bayar. kalau tak ada duit beli panadol. kalau nak beranak jugak dan tak ada duit, maka cari laa insuran-insuran yang Islam dan tak Islam yang bersepah sekarang. kalau tak ada duit jugak keluar duit KWSP atau tabung haji. aku rasa kalau hospital diswastakan juga mungkin tadi aku bayar penuh tak pun separuh petang tadi.

RM54.00? nak beli dakwat printer pun tak cukup aku rasa. power to the people!

ps: mengucapkan ribuan terima kasih kepada semua di wad 1B serta para doktor bedah, doktor bius, doktor pakar, makcik/pakcik jaga, radicare, kakak yang bawak makanan dan semua yang terlibat kat hospital Sultanah Zahirah, Kuala Terengganu atas layanan baik dan kerja kuat yang ditunjukkan. kepada semua doktor baru dan muda yang muka moyok bila balik kerja aku tengok supaya bersabar laa. ada modal nanti bukak laa klinik, nak kaya lagi bukak klinik 24jam.

6 ulasan:

j or ji berkata...

bravo!
tahniah!

Schalfyzcha berkata...

Alhamdulillah...

Tahniah bro!

Penanam Sayur berkata...

Tahniah

amANI berkata...

Setahu aku, insurans takde kaver bab-bab beranak ini.

Apapon, tahniah untuk kelahiran anak baru.

Guten Tag berkata...

tahniah !!

Juan Nazlan berkata...

tahniah di atas hasil karya terbaru anda dan isteri.. semoga kekal bahagia sampai bila2..