Isnin, 28 Disember 2009

Damia masuk tadika


anak gua yang sulung akan masuk tadika ahad minggu depan. gua dan isteri ambik keputusan untuk hantar damia pergi tadika kemas yang kat kg sekati, manir. tadika tu kat belakang umah gua je. ada juga gua terima cadangan-cadangan untuk hantar ke sekolah tadika elit dan persendirian yang dikatakan mampu melahirkan anak yang cergas, cerdik, pandai orang putih dan juga terer mengaji. rileks dulu gua kata, biar cikgu kemas ajar anak gua dulu.

lagi pun kos hantar tadika elit ni leh tahan mahal. ada satu kes gua tengok dalam RM300 jugak untuk kasi hantar belajar situ. yang elit agama pulak dalam RM180 je. gua tengok tadika kemas bayar pendahuluan dalam RM 60 dan lepas tu gua tak tanya bulan-bulan bayar berapa.

gua jugak ada try tengok yang tadika permata negara yang bini PM buat tu. tapi kedudukan yang jauh menyebabkan gua ambik keputusan untuk kekal hantar damia ke kemas. ok laa kemas, adik-adik gua semua mak ayah gua hantar kat tadika kemas kg tempoyang kat sebelah masjid tempoyang, kemas/perpaduan kat flat tempoyang dan tak silap gua tadika perpaduan kat taman seri tempoyang, ok jee jadi orang semua. adik gua jeman walaupun sekarang dia shuffle tak patut sampai jarang-jarang sembahyang,tapi gua tengok bab mengaji al quran memang dia champion dikalangan adik beradik gua.

bagi gua pendidikan untuk anak-anak sebenarnya bermula dari rumah. mak ayah sebenarnya mencorakkan dan mewarnai minda-akal anak-anak. kalau lu orang baca quran try cari surah tentang nasihat luqman pada anaknya. gua rasa nasihat tu mungkin dah cukup untuk kasi pada anak-anak kita.

cabaran globalisasi dan modenisasi merupakan satu ancaman kepada institusi keluarga. mungkin ini salah satu kaedah mudah untuk mensembunyikan kelemahan diri sendiri. kalau anak kurang ajar, degil dan sebagainya kita akan mungkin sedap menyalahkan pihak sekolah, tv, mcd, astro ceria dan sebagainya. adakah ini kerana kita terlalu sibuk dengan urusan kerja sehingga membiarkan tanggungjawab menjaga anak-anak diserahkan pihak-pihak tertentu.

atau..

ini salah satu konspirasi pihak kapitalis?

bersambung ( lama tak buat cerita bersambung)

2 ulasan:

Hashim Zabidi berkata...

Cucu Tok Mat sudah besar sekarang ya! Tak lama tok Mat akan terima menantu cucu pulak kan...

BABY(MAMA AMANA&ARIEF) berkata...

jemput join ga saya berkenaan kindergarden

http://kokoadik.blogspot.com/2011/01/kids-kindergarden-by-siapa-saya-sayalah.html