Jumaat, 18 Disember 2009

Hijrah dan jiwa hamba


sebelum berjumpa Allah dalam peristiwa Israk Mikraj, Nabi Muhamad telah ditunjukkan Syurga dan juga neraka. dalam malam yang dipanggil " perjalanan malam" tu Allah telah memerintahkan agar orang Islam mengerjakan solat. daripada 50 waktu solat dan selepas berlakunya 'dialog nasihat' antara Nabi Muhammad sama Nabi-nabi yang lain dan turun naik berunding dengan dengan Allah maka akhirnya kita hanya bersolat 5 waktu sehari.

mungkin pada pandangan Nabi Muhammad 50 waktu solat yang Allah perintahkan kepada umat Islam itu tidak memadai dengan nilai keindahan Syurga yang ditunjukkan kepada baginda dan mungkin nilai solat 50 waktu itu tidak mungkin lagi untuk melepaskan diri daripada seksa neraka yang baginda lihat. so, baginda bersetuju tanpa banyak soal bila Allah memerintahkan agar umat Islam bersolat sebanyak 50 waktu.

story tentang sejarah solat ni simple tetapi mempunyai nilai falsafah yang sangat tinggi. jika setiap perjalanan dalam " perjalanan malam" ni kita kaitkan antara satu sama lain maka aku pikir setiap manusia yang berfikir dan berfalsafah untuk mencari makna kebenaran akan mencintai diri dan Tuhan nya dan secara auto tidak akan meninggalkan solat.

tahun hijrah 1431 ni merupakan satu tahun yang terbaik untuk kamu-kamu untuk terus berusaha menjadi hamba Nya yang terbaik. menjadi dan memiliki jiwa hamba yang berkualiti merupakan satu jawapan kepada persoalan dalam falsafah pemikiran manusia sebenarnya.

Selamat tahun baru 1431 Hijrah and power to all muslim!

1 ulasan: