Jumaat, 25 Disember 2009

i am flawed but im cleaning up so well...

1. keputusan pmr hari ni. wajah-wajah gembira campur kesedihan ditunjukkan dalam intro buletin utama tadi. aku rasa cam nak menangis pun ada. susah payah diorang berjaga malam untuk study dan dapat satu keputusan yang cemerlang seharusnya dipuji dan dicontohi.

2. adik aku jeri dapat 2b, 5c dan 1d. aku call dia tadi kasi semangat. takpe dapat result apa-apa pun, janji dia gembira sama result dia. sebagai abang yang liberal dan penyayang aku kasi semangat bahawa pmr ni bukan segala-galanya dalam hidup. aku kasi contoh pp, belajar sekolah sains dapat 8a lepas tu dapat pulak pangkat satu dalam spm. tiba-tiba tahun 2010 sambung belajar balik. memang satu contoh tauladan yang tak boleh diikuti sangat. nampak sangat takleh cari makan dalam dunia seni melayu di malaysia.

3. bini aku yang mengajar bahasa melayu tingkatan 3 berdebar lain macam jugak. katanya keputusan bm merundum. nampak sangat orang melayu, cina dan india dah tak boleh bercakap bahasa melayu. kesian sama bahasa melayu. tak tahu laa nak tolong macam mana sama bahasa melayu. subjek bahasa melayu sendiri pun aku tak paham, kejap sebut bahasa melayu, kejap sebut bahasa malaysia dan kejap melayu balik. mana satu yang betul aku sendiri tak tahu.

4. tadi aku tidur petang. bangun kat pukul 630petang. tapi tiba-tiba aku rasa macam bangun pagi. dah lama tak rasa feeling macam ni. masa kecik-kecik dulu kalau tidur petang lepas terjaga aku akan menangis sebab pikir yang kerja sekolah tak siap lagi. aku ada tulis hal ni dalam facebook tadi. ada seorang rakan aku cakap bila pulak aku buat kerja sekolah. tiba-tiba aku teringat masa tingkatan 4 sama 5 aku tak pernah sangat buat kerja sekolah secara bersungguh-sungguh. rasanya semua aku copy dari buku budak-budak perempuan satu kelas dulu dari bahasa melayu sampai ke matematik ke fizik, kimia, add math dan prinsip akaun. lepas tu aku baru sedar kenapa spm aku dapat 2.

5. aku pikir mereka-mereka yang berusaha dan berjaya, mereka berhak untuk menangis dan gembira dengan pencapaian mereka. bagi mereka yang berusaha tapi tidak berjaya, mereka juga berhak untuk menangis dengan pencapaian mereka. begitu juga dengan mereka yang tidak berusaha tapi berjaya, mereka sangat berhak untuk berfikir tentang doa siapa yang tuhan terima untuk mereka. dan untuk mereka yang tidak berusaha dan tidak berjaya mereka juga berhak untuk berfikir tentang bila untuk mereka boleh gembira dengan pencapaian mereka.

6. selamat bergembira dengan pencapaian masing-masing. dah besar nanti jangan lupa daftar sebagai pengundi.

power to the people!

2 ulasan:

Pipiyapong berkata...

Ah pundek laa babitkan gua...

terrarosa berkata...

keh rasa perkara No.4 juga perlu diambil contoh tauladan oleh adik aok, baru SPM nanti dapat 1 !

keh keh keh...