Selasa, 5 Mei 2009

Tasik Kenyir - Cerita Tiga



malam kedua tak ada aktiviti yang nak dibuat. semua ikan tak makan umpan. Ikan-ikan kat Tasik Kenyir ni makin cerdik. umpan sawit memang diorang tak makan, umpan roti jauh sekali. aku ada try kasi letak umpan cacing tapi haram tak makan.

malam kedua semua jadi boring. so buat julung kalinya kami menonton cerita Hindustan ramai-ramai. malam tu kitaorang layan cerita bertajuk Shakti-The Power. Lakonan hebat daripada Karisma Kapoor, Sanjar Kapoor, Nana Patekar dan penampilan khas Datuk Shahrukh Khan.

cerita tu start dalam kul 9 malam lepas masing-masing menikmati hidangan ikan kelah yang ciput. sebab tak puas hari, malam tu kitaorang bakar ikan atas bot. sambil bakar ikan kami layan cerita ini.

Lakonan Nana Patekar sebagai Narasimha memang betul-betul melekat dalam kepada otak aku. bagi aku dialah penarik kepada filem tersebut. Narasimha ni merupakan kepala samseng dalam kawasan dia. tahu tak berapa besarkah kawasan jajahan dia? ketua samseng bagi 40 buah kampung yang dihuni kira-kira 4000 orang penduduk. dah kira macam satu DUN.

Nama Narasimha tu dah kira menakutkan. kalau ikut agama Hindu, Narasimha tu merupakan nama Dewa yang melindungi orang-orang yang menyembah Wismu. Wismu ini kira dewa hindu yang tertinggi laa. So, pada firasat aku pengarah filem ni memang letak nama Narasimha sebab dia melindungi 4000 orang yang duduk dalam 40 buah kampung dalam jajahan takluknya. So sebab nama dia Narasimha maka dia memang membuat apa sahaja bagi mengamankan kampungnya. adakah cerita ini pro anarki?

aku dan beberapa kawan yang lain rasa nak bakar bot bila tengah-tengah cerita orang yang kami anggap hero filem iaitu Sanjar Kapoor yang berlakon sebagai Sektar, anak kepada Narasimha mati kena tembak. apa kes pengarah ni? jam baru 10.30 malam, cerita habis pukul 12.00mlm dan ini menimbulkan persoalan sape hero dalam cerita ini. mula-mula aku syak filem ini jenis filem anti hero tapi mustahil cerita hindustan tak ada hero. maka siapa yang akan balas dendam kematian Sektar? adakah anaknya? adakah isterinya iaitu Karisma Kapoor? atau ayahnya sendiri, Narasimha?

suasana jadi panik bila muncul Shahrukh Khan. apa kejadahnya Shahrukh Khan muncul diakhir-akhir filem bersama-sama unta-untanya. yang lebih panik tiba-tiba muncul Aiswarya Rai dalam mimpi Shahrukh Khan.

Sebenarnya bagi aku cerita ini simple je. cerita ini berkisahkan kepada pemikiran tradisional india Vs pemikiran moden orang india. India moden tak dapat menerima tindakan-tindakan yang tidak berbentuk undang-undang. macam zaman arab jahiliah. perasaan kabilah tu kuat sangat. hutang darah mesti dibalas dengan darah. Narasimha ada tangkap sorang mamat yang bunuh menantunya. maka mamat tu dibunuh. bila mamat tu kena bunuh maka anaknya Shektar jadi mangsa bunuh. maka Narasimha ini pun ambik cucunya sebagai waris supaya cucunya itu jadi sepertinya. maka Karisma Kapoor yang memiliki pemikiran moden dari barat ini mengangap ia satu tindakan yang gila dan tak bertamadun dan merancang untuk melarikan diri untuk balik ke Kanada.

adakah karisma Kapoor dapat balik ke Kanada? Apa kena mengena Shahrukh Khan dalam cerita ini? Adakah Narasimha dapat membalas dendam atas kematian anaknya? Siapakah yang tercekik tulang semasa makan ikan bakar pada malam itu? dan siapakah yang tidur awal semata-mata nak tengok bola antara MU sama Arsenal?

Ada sen boleh cari cerita ini. Shakti The Power

notakaki : Watak Narasimha merupakan satu watak samseng yang terbaik selepas Godfather. cool, psiko, pakai kain, tembak orang suka hati, terajang bini suka hati dan duduk mencangkung bila rasa tak puas hati.

1 ulasan:

j or ji berkata...

wakakaka...aku suka post ni.
aku nak pergi terengganu nanti.pastikan aku dapat layanan vip dari kerajaan negeri sana.kau jadi wakil.