Ahad, 3 Mei 2009

Tasik Kenyir - Cerita Dua



Terdapat 2 objektif utama penganjuran program ini. pertama untuk mengenali tasik kenyir dengan lebih dekat dan keduanya adalah untuk meransang ekonomi pelancongan di Hulu Terengganu.

rupa-rupanya masih ramai daripada kami dan juga para peserta tak pernah sampai ke kawasan Taman Negara Terengganu. so bila lagi nak berjalan-jalan secara percuma? sebab itu kekadang aku pikir ada untungnya join apa jua jenis NGO. ada rezeki boleh jalan satu dunia.

pakej ransangan ekonomi yang diumumkan oleh kerajaan baru-baru ini merupakan satu kaedah yang baik bagi menghadapi krisis ekonomi yang melanda dunia kini. kalau ikut teori ekonomi keynes, dalam menangani krisis ekonomi, kerajaan dituntut untuk memainkan peranannya untuk campur tangan dalam meransang ekonomi dengan mewujudkan permintaan-permintaan.

sebagai contohnya, bila krisis ekonomi berlaku maka orang akan kurang duit. bila kurang duit maka akan kurang belanja. bila kurang belanja maka mereka tak buat apa-apa seperti melancong misalnya. kalau diorang tak melancong ke Tasik Kenyir,Hulu Terengganu sape yang nak sewa rumah-rumah bot yang ada sini? maka dengan penuh keinsafan bagi membantu para pengusaha-pengusaha bot ini maka program ini pun dijalankan. secara tak langsung program-program yang dianjurkan oleh kerajaan ini berjaya meransang ekonomi diperingkat akar umbi. bukan setakat pengusaha bot sahaja mendapat faedah, tapi tokey buat baju, tokey buat banner, tokey bus dan sebagainya turut mendapat faedah.

malam pertama di Kenyir terdapat satu sesi pencambahan minda dibuat. turut hadir pengarah, timbalan pengarah dan juga wakil NGO belia daerah. kami bertukar2 pandangan dan idea tentang sejauh mana kerajaan dapat menolong belia, apa masalah belia, kemana arah tuju belia dan kami juga mendengar pandangan dan pengalaman orang lama belia tentang gerakan belia dan sebagainya. majlis tak rasmi malam itu berjalan dengan penuh rasa harmoni dalam keterbukaan minda semua para peserta yang hadir. walaupun program ini bermula dengan perkataan " riang ria..." tapi yang menarik apabila semua diberi peluang untuk bercakap dalam suasana yang penuh ceria walaupun isu yang dibangkitkan boleh menyinggung perasaan para pelaksana dasar.

yang memancing teruskan memancing, yang kaki bola tidur awal sebab nak berjaga pagi nanti untuk perlawanan antara Barca sama Chelsea. walaupun kami dalam hutan belantara dimana line telefon pun tak ada, kami masih berkesempatan menonton Buletin Utama sambil memikirkan tentang isu selsema babi dan isu para pegawai PTD yang kena smash sama PM Najib. Para PTD yang sangat cekap dalam bab-bab melaksana dasar kerajaan ini mungkin tak tidur malam pasal memikirkan tentang kerusi KSU(Ketua Setiausaha kementerian, satu jawatan tertinggi dalam sesebuah Kementerian)

Irama tasik kenyir terus berlagu dari unggas-unggas rimba yang mengagumkan dan menjadi simfoni syahdu menemani diri dalam malam indah ciptaan Tuhan.

4 ulasan:

k.e.r.i. berkata...

deme ni keje PTD ke?

Huzaiba berkata...

tak jumpa hantu ke?

Tanpa Nama berkata...

http://mplipis.blogspot.com/

hai berkata...

Saya suka tang jalan2 percuma tu,tq pada jab.belia kerana dulu,saya selalu ikut prog.anjuran belia..Best giler!