Rabu, 13 Mei 2009

" kau bela hantu raya laa suruh jadi urusetia program.."

" kau pahal tak balik rumah hari tu mir? " aku tanya pada sorang staff aku

" leni kampung saya hantu raya tengah mengacau boss...bukan sorang dua jumpa, ramai dah jumpa, tu yang saya tak berani balik malam-malam leni..."

" ko biar benar. saje kot orang kampung buat cerita kasi budok dok merempit..."

" betul boss, lepas orang tua tu mati memang kuat betul mengacau. sebelum ni tak ada pun.."

" ada dia kacau 7E kuala berang? " aku try buat lawak

suasana tambah jadi menarik bila ada mulut-mulut yang celupar sedap bercerita tentang ramai lagi orang kampung kat sini membela dan bersahabat dengan pelesit, hantu raya, toyol, saka rimau dan sebagainya.

aku yakin diorang tak bercerita berdasarkan cerita-cerita seram kat tv3 malam jumaat tu atau menonton filem-filem seram melayu. bercerita menjadi lebih sedap bila nama-nama kampung turut disertakan supaya cerita menjadi lebih menyakinkan lagi seperti ,

" ramai orang kampung sini yang bela toyol, pelesit sama hantu raya. orang alik2 telemung ramai jugok membela bende ni, kampung ni, kampung tu, kampung tasek kenyir ni, kampung alik sekayu ni, bela ni, bela tu, hantu raya ini, hantu raya tue, hantu penanggal kat sini, penanggal kat situ, toyol main kat kaki masa tgk EPL, toyol sokong liverpool, penanggal atas rumah kat kampung nie, nampak orang berjalan naik rimau kat kampung tue, kampung ni bla,bla,bla.....

aku kira-kira ada 10 ke 15 kampung disebut-sebut.

dengan tenang aku buat keputusan,

" program kita buat siang-siang jee la. malam-malam hari kita lepak rumah tgk bola. aku memang tak ada cita-cita nak jumpa penanggal "

1 ulasan:

j or ji berkata...

fear is the mind killer.