Ahad, 11 September 2011

Hidup Gua dan Lu Bukan Rahsia

(gua curi dari satu blog power. www.sayaneon.blogspot.com)

gua percaya bahawa perjalanan hidup gua dan lu bukan satu rahsia. " Lahir - Hidup - Mati " merupakan satu perjalanan yang seharusnya gua dan lu tahu dan memahaminya. Setiap manusia yang beriman atau tidak beriman dengan kehidupan seharusnya sangat memahami tentang hidup ini.

gua memahami tentang hidup ini apabila gua melihat kucing kesayangan gua yang bernama Timah yang gua bela di Flat Tempoyang mati dalam keadaan yang penuh dengan rasa kesunyian. gua juga memahami kehidupan ini ada jalan akhirnya apabila gua melihat kawan India gua yang duduk di Blok B, Flat Tempoyang mati dalam keadaan menyayat hati dan gua melihat keadaan yang begitu menyedihkan hatigua di hari upacara pengebumian beliau.

gua juga amat memahami kehidupan ini apabila gua melihat Hedonisme itu bukan merupakan satu jalan yang "seronok" tetapi satu "keseronokan yang membebalkan hati dan perasaan".

gua juga faham dengan kehidupan ini apabila kebebasan itu bukan satu jalan yang "benar" dalam kehidupan. Saya makin keliru antara "keadilan", "kesamarataan " dan " kebebasan". gua faham tentang hal ini kerana keliru itu adalah punca kebenaran.

Hidup ini bukan lagi satu rahsia apabila gua dan lu, kamu dan juga mereka mampu melihat agama itu sebagai satu sumber kebenaran. Cerita-cerita tentang "kehidupan lalu" dan juga "kehidupan akan datang" dari Kitab-Kitab Suci mungkin menjadikan satu pedoman dalam kehidupan gua, lu atau luorang dan para along jua.

Hidup ini bukan rahsia lagi oleh kerana ada lampu-lampu yang menerangi hidup lu dimalam hari tapi didalam jiwa lu itu ada kekeliruan hati dimana satu hari nanti lu dan gua akan melihat kebenaran nun jauh dihujung jalan yang lu dan gua lalui.

Tiada ulasan: