Ahad, 31 Oktober 2010

Ujub 2

gua ingat tahun depan gua nak start tulis dalam suratkhabar atau majalah-majalah. gua ingat isu politik, hal pelancongan sama isu sosial-ekonomi-belia merupakan satu ha yang sangat baik untuk dikupas.

selama ni gua baca rencana-rencana utusan malaysia dengan serius. tapi sekarang gua tengok utusan dia punya rencana macam dah tak ada kick. berita harian macam tu. kekadang gua agak ni semua sebab facebook sama blog.

kekadang gua tengok scene blog dah macam tak in jee sekarang. musim dulu punyalah ramai blogger masuk tv. gua pun rasa nak gelak pun ada. budak kampung gua pun ada sorang jadi blogger terkenal. tapi impak untuk sosial-ekonomi-politik memang 10% jee ada.

scene facebook gua tengok makin menjadi-jadi. raya itu hari, masing-masing sibuk update diri sendiri dalam facebook. masing-masing mengadap komputer. bagi gua update diri sendiri ni macam ada nilai UJUB dalam diri kita. mengikut kajian gua, blog sama facebook ni secara tidak sedar telah melahirkan rasa bangga pada diri sendiri dan semamangnya elemen UJUB itu wujud tanpa kita sedari.

contohnya macam gua. dalam artikel yang lepas gua tulis pasal gua dapat sambung belajar. hal ni kalau bagi budak-budak yang kenal gua gua diaorang tak kisah sangat, tapi bagi orang lain mungkin persepsi mereka mengatakan gua ni macam nak menunjuk.

antara elemen UJUB yang gua perhatikan dalam facebook ialah seperti update status

" pehh, sejuknya kat sini.." sambil letak gambar dekat turkey

" gua bersama brader kacip " sambil tersengih dan tunjuk buku kacip.

" gua dan feroza gua " sambil duduk tepi kereta ferrari.

" gua nak pergi singapore esok tengok the cure.." sambil tunjuk tiket bas pergi singapore

gua ingat gua dah kena tipu sama teknologi.

2 ulasan:

Penanam Sayur berkata...

Kelate menang bola, konspirasi sultan baru ke? :D

Saya rasa internet memecah belah kan masyarakat dan menonjolkan sikap tak perlu org lain, sebagai contoh, kalo dulu nak pegi Menara Citibank, heboh cari member, ajak kuar minum, bonding2 dulu sebab nak mintak tunjuk jalan, sekarang ada google map, boleh blah sama kawan2, aku sudah tahu jalan sendiri.

Internet ni konspirasi illuminati nak merosakkan ummah.

Peace \../

mrfactoid berkata...

agree...