Selasa, 27 Julai 2010

Temu Murni

kat sekolah sekarang ada satu style yang aku rasa semua sekolah menengah baru buat. program ini merupakan satu program di mana hari ibu bapa boleh berjumpa dengan cikgu-cikgu kelas atau cikgu-cikgu yang mengajar anak mereka untuk membincangkan tentang pencapaian pelajaranan anak-anak mereka.

nama dia temu murni.

masa aku belajar kat mrsm dulu memang ada buat program ni. abah yang yang duduk lipis datang penuh semangat untuk berbincang dengan cikgu-cikgu tentang prestasi pelajaran aku. akhirnya SPM aku dapat 2 dengan 22 argegat. syukur kepada tuhan kerana pihak sekolah telah berjaya menjadikan aku seorang manusia.

aku tak pasti sama ada pencapaian moral anak-anak mereka turut diperkatakan dalam majlis penemuan tersebut. aku rasa tak sebab cikgu-cikgu tak ada cerita pun pasal perangai aku masa belajar dulu. kalau cikgu-cikgu cerita aku tak dapat nak bayangkan rotan abah aku. trauma beb.

bende ni bukan wajib. tapi kalau dilihat dengan kesungguhan mak bapak dan cikgu-cikgu maka bende ni macam wajib jugak. cuba bayangkan kalau seorang pengetua yang datang satu sekolah yang setiap tahun buat temu murni. tiba-tiba ini tahun pengetua tu tak buat temu murni. mesti orang-orang PIBG cop pengetua tu pengetua wahabi.

semalam aku tak ambik port langsung pasal malam nisfu syaban. jalan-jalan di kuala terengganu cukup lenggang. masjid-masjid jadi penuh. aku dengan rileks pergi main badminton dan berharap agar orang kampung tak mengata aku wahabi.

Tiada ulasan: