Selasa, 20 Julai 2010

asap-orang-bakar-sampah-depan-rumah

pak aji dan mak hajah yang dah pergi haji takpe untuk bakar sampah depan rumah. tak berdosa aku rasa. hari-hari bakar pun takpe. tak ada sape nak marah pada pak haji dan mak hajah.

apalah sangat bakar sampai waktu petang. asap-asap yang berkepul-kepul naik keudara tu taklah sangat mencemarkan alam. apalah sangat asap yang di bakar dengan asap-asap motor dan kereta dan jugak kilang petronas kat kerteh.

asap-asap putih yang terhasil tu sebenarnya satu seni. orang yang pakai seluar kerja dan baju smart tak layak nak menilai seni. orang kerajaan lagilah. dia orang lagilah buta seni. pandai baca surat khabar jee. surat khabar pulak yang free. orang kerajaan, pekerja bank dan pemain bolasepak bukan orang seni. so diaorang tak layak nak cakap pasal seni.

asap-asap putih yang terhasil tu jugak bukanlah teruk sangat kesan dia pada alam dan orang-orang. tak terjejas langsung pada pemandu kereta. bukankah kereta sekarang dah ada aircond? buat apa nak bukak aircond tu. yang naik motor pun tak terasa sangat asapnya. yang mungkin terkena mungkin budak yang bawak basikal dan orang yang berjalan.

tapi asap sampah tu bukan boleh bawak sakit. asap sampah ni ubat. ubat halau nyamuk. kalau dah nyamuk lari tak ada sape yang kena denggi. asap rokok jee tak sama dengan asap sampah.

1 ulasan:

Sloeko loe berkata...

baca-baca. tumpang. =)