Khamis, 15 Julai 2010

MELAYU is the reason - back and to the left

aku baru lepas baca berita harian. sejak dua menjak ni hubungan aku dengan utusan malaysia dah tak berapa gam. macam ayam dan helang. tak tahu kenapa sedap pulak baca beritaa harian sejak dua menjak kebelakangan ini. adakah aku aku menjadi penulis untuk berita harian?

dalam satu ruangan surat & e-mel daripada pembaca terpampang satu gambar dengan tajuk
" masyarakat kita tiada kesedaran sivik "

aku angkat tangan setuju. kerendahan tahap sivik masyarakat kita ini mengingatkan aku kepada cerita pelayaran munshi abdullah. dalam ceritanya ada diceritakan bahawa orang-orang melayu kita ini bersikap pengotor adanya.

satu sikap tak patriotik yang diselalu diamalkan oleh masyarakat kita ialah membuang sampah daripada kereta. aku hairan. perkara ini berlaku tak kira diaorang pakai kereta kancil, kereta waja, honda atau bermotosikal.

alasan yang diberikan mudah. kalau tak buang sampah maka orang masjlis daerah/perbandaran/bandaraya tak buat kerja. itu pikiran paling tak cerdik dan mencabar tahap SPM aku yang pernah aku dengar. menyedihkan. pak ungku aziz pun sedih bila memikirkan hal ini.

lagi menyedihkan apabila ada orang melayu yang mempunyai kereta besar, pemimpin kepada manusia, seluar dan baju di seterika sehingga tajam bucunya tapi mempunyai kerendahan jiwa dengan membuang sampah dari kereta mereka.

lagi lagi menyedihkan apabila seorang pakcik yang berkopiah putih, berbaju putih dan mempunyai sticker tok guru di belakang lorinya mencampakkan dengan selamba bekas plastik air. cuba bayangkan kalau tok guru ada dibelakangnya?

notakaki : syair singapura terbakar karya mushi abdullah boleh diganti namanya dengan syair sampah terbakar.

Tiada ulasan: