Khamis, 3 Disember 2009

Catatan temper sejuk (sebuah catatan ala-ala Khir Toyo)

1. Sekarang tengah Piala Monsoon 2009 kat Pulau Duyung, Kuala Terengganu. Musim ni aku tengah hujan sama angin time kejohanan ni berlangsung memang cun habis. sebagai individu yang pengetahuan tentang hal-hal kapal, air dan udara yang agak cetek, aku pikir kesedapan hujan dan angin yang hangat melanda Terengganu time sekarang memberi keseronokan kepada para pelumba kapal.tetapi jangkaan aku meleset. masa aku melepak kat sini, sekali sekala aku melihat mat-mat salleh yang mengambil bahagian mengelengkan kepala mereka macam tak puas hati sama cuaca. lebih kurang macam beristifar gitu. entah laa labu, aku tak kisah sangat.

2. sebenarnya tahun ni hujan dan banjir agak teruk. rumah mertua kat Kg Sekati kembali naik air. anak-anak ikan kelihatan bermain manja di kaki tangga. rasa nak menuba ikan pun ada. perasaaan malas nak pergi kerja memang tahap ketagih macam main golf.

3. bagi aku bagus jugak buat aktiviti dalam musim monsoon ni. biasanya dulu-dulu orang Terengganu duduk umah tak buat kerja bende bila time musim hujan. nak ke laut memang bahaya, apatah lagi nak berkelah kat luar rumah, hujan dia memang lebat. so kebanyakan orang terengganu melalui mulut-mulut mengatakan bila time musim hujan ramai yang duduk rumah sambil makan , ehem-ehem dan tidur.

4. Kg Bukit Tabok, Hulu Terengganu merupakan satu kampung yang paling teruk kena banjir tahun ni. masuk gelombang ke-dua itu hari dah dua orang menteri mari tengok mangsa banjir. yang pertama menteri belia dan yang kedua menteri dalam negeri. yang paling seronok datang menteri dalam negeri siap ada helikopter lalu lalang atas kepala. aku sempat melambai dan tunjuk peace macam zaman budak-budak dulu. sepatutnya helikopter perlu ada hon besar kasi respon sama lambaian aku dan budak-budak lain.

5. aku tak tahu melambai ke helikopter tu bidaah ke bende. masa kecik mak aku memang suruh aku lambai sama helikopter yang lalu atas kepala. perkara ni sama berlaku pada aku sekarang. kalau jumpa helikopter lalu atas kepala mesti aku suruh anak aku melambai pada helikopter dengan harapan pilot helikopter hai kita balik. sesat ke?

6. aku dengar kita dah ada klinik 1Malaysia. bagus tu. kerajaan sebenarnya sangat prihatin sama rakyat. cuma kekadang rakyat ni angry dia lain sikit. aku pikir hospital pun kena buat wad 1Malaysia. maknanya semua orang diletakkan dalam satu wad tanpa mengira warna kulit, pangkat dan darah keturunan. aku bukan apa, bila aku tengok makanan yang disajikan kepada bini aku masa duduk wad kelas pertama berbeza dengan masa duduk 3rd kelas wad sama 2nd kelas wad aku sibuk memikirkan bahawa kita ni masih lagi mengamalkan hal-hal berkasta. makanan kat 1st kelas ada 3 jenis lauk, disediakan sudu dan garpu dan pinggan macam dalam almari mak aku, 2nd kelas ada 2 jenis lauk dan hanya disediakan sudu dan pinggan buruk sikit dari 1st dan 3rd kelas ada dua jenis lauk gak tapi tanpa sudu dan tanpa pinggan. pakai tray macam duduk asrama dulu. cuma yang bagus para pesakit tidak diperlukan untuk membasuh pingan/tray yang telah digunakan.

yeah, power to the peopleeeeeeeeeee!

ps: gua tengah pikir nak belajar berenang lepas tu baru bercita-cita nak main kapal layar. kalau kata ini sukan orang kaya nanti orang kaya marah kat aku. baiklah, aku akan cakap ini sukan untuk orang negara maju, orang negara membangun macam kita ni sabar-sabar laa sikit. tak lama lagi boleh laaa nak join. harapan Mahathir untuk melihat Malaysia menjadi sebuah negara maju pada tahun 2020. 10 tahun lagi bai....

1 ulasan:

en_me berkata...

harap2 sempatlarr tengok negara kita maju kannns.. ehehe