Rabu, 16 Disember 2009

keliru

periksa pmr aku buat kejutan besar. keputusan ini telah mengejutkan beberapa pihak termasuk cikgu homeroom aku, rakan-rakan sebilik/sekelas, cikgu yang mengajar kelas pemulihan, bilal dan iman masjid junjung dan diri aku sendiri.

dari mana datangnya cerdik dapat 7a 1c tu sendiri aku tak tahu. C tu bahasa orang putih. masa tu hal-hal tatabahasa sama perbendaharaan kata memang lemah tak patut. tapi sekarang ni bila tengok pmrnya soalan rasa macam mudah pulak. rasa macam cerdik sikit.

sebab aku belajar kat mrsm maka secara auto untuk kekal sambung belajar kat mrsm mesti sekurang-kurang 4 a kalau tak silap aku. matematik sama sains mesti A. kalau tak A dalam subjek tu memang haram laa nak masuk belajar situ.

aku bukan nak up diri pasal pmr. pmr kepentingan dalam hidup tak sampai 45 peratus. masa tingkatan 4 tahun 1995 berlaku kekeliruan dalam hidup aku. ala-ala lagu ramli sarip. bak kata bro ramli dalam rangkap pertama lagunya " ku tinggalkan segala yang ku sayang dan ku cinta, hanya untuk mencari satu identiti diri yang murni..." faking tul, macam mana aku leh ingat lagi lirik nie...

ini semua sebab keliru sama ada nak pilih subjek prinsip akaun atau biologi. sebelum kitaorang dapat kelas masing-masing cikgu-cikgu prinsip akaun sama cikgu-cikgu biologi dok pakat promosi tentang kehebatan prinsip akaun sama biologi.

kata lebih kurang cikgu prinsip akaun, kalau ambik prinsip akaun nanti lepas SPM boleh sambung buat perakaunan kat malaysia, boleh jadi akauntan. syarikat-syarikat memang nak pakai akauntan ni. lagi pun gaji akauntan boleh tahan laa lumayan. kalau SPM power, boleh sambung belajar akaun kat luar negara macam kat UK. bersepah budak mrsm buat perakaunan kat luar negara.

cikgu biologi cakap lak lebih kurang, kalau ambik bio ni boleh jadi ahli sains. ilmu sains ni kira lengkap laa sebab korang dah belajar kimia, fizik sama biologi. sesiapa nak jadi doktor molek sangat laa ambik biologi ni. kerja-kerja makmal dia memang best dan menyeronokkan. doktor ni gaji dia mahal pulak tu dan ramai sangat budak mrsm yang dah jadi doktor yang berjaya. lepas tu orang panggil kita Doktor sampai bila-bila. sebab ngeri bab-bab belah katak aku ambik prinsip akaun. hanya 50 orang jee daripada 150 orang pelajar ambik akaun, yang lain semua nak jadi doktor.

tapi apa kes aku jumpa kawan aku yang dulu ambik biologi sekarang kerja kat bank? rupa-rupanya selama ini aku terpedaya dan keliru, macam takleh caya jee sama cikgu-cikgu tu dulu.

ps: aku caya sama ramli sarip. bang, keliru satu kali!

1 ulasan:

paiseh berkata...

dakyah cekgu2 tu..
cekgu gua dulu kabor SPM is everything..
skang ni gua tengok member gua tak pass SPM pun bulih pakai empreza apekes..??