Khamis, 29 Januari 2009

“Perih sekali, Landoooo...”


kenapa filem-filem dan muzik dari indonesia kebanyakannya best? ada kawan aku pernah ke indonesia mengatakan kesenian dan budaya indonesia cukup tinggi berbanding dengan malaysia. semangat dan ketelitian mereka mengagumkan. kerajinan dan jerih perih mereka lebih daripada kita.

ok aku ambik contoh muzik yang paling mudah. kenapa orang suka muzik indonesia? kenapa ramai minat pada sheila on 7, ungu, peterpan, slank, padi dan banyak lagi? sebab apa? mungkin sebab muzik yang dia buat begitu halus sekali atau sangat true sehingga menusuk ke kalbu? korang tahu tak yang band-band ni idola dia search sama wings?

masa dulu filem "ada apa dengan cinta?" begitu letup sekali. tak pasal-pasal chairil anwar punya sajak yang bertajuk AKU letup sama sekali. semua orang baca chairil anwar punya sajak dan semua nak jadi pemuisi kat malaysia. tapi kenapa orang kita tak minat nak tak baca sajak usman awang sama masuri SN? aku jadi pelik...

orang radio dan pemuzik-pemuzik malaysia panas jiwa bila radio2 tak siar lagu melayu malaysia tapi dok siar lagu-lagu indonesia.

semua jadi panas.

tapi aku rasa kalau lagu tu sedap apa salahnya nak dengar. dah muzik yang korang buat tu just untuk melepaskan batuk ditangga. buat lagu main-main. maka sape nak dengar?

kata orang jakarta 7 kali lebih besar dari kuala lumpur. maknanya ada 7 kali persaingan dalam apa segala bidang tu. maka aku rasa rakyat indonesia akan buat segala yang terbaik dalam apa jua bidang sama ada muzik, filem, kesenian, kebudayaan. mereka buat yang terbaik sekali untuk perut dan poket mereka. ye perut dan poket mereka...

notakakis: balik berjalan cuti hari tu aku tengok cerita ungu violet. aku dah tengok banyak kali tapi kenapa aku nak tgk cerita tu lagi. aku baru dapat tahu pagi tadi yang violet tu ungu dan ungu tu violet. lemah sungguh perbendaharaan warna aku. lemah!

ps: setiap tahun kalendar lat mesti beli. Datuk LAT, lu memang idola gua bab-bab kartun ni dan untuk makluman semua AKU BUDAK MINANG karya Ujang akan disiarkan kat kaca tv nanti. UJANG, lu pun idola gua!

Tiada ulasan: