Ahad, 4 Januari 2009

apa penyelesaian di gaza?

441 kematian di gaza terkini selepas serangan bertubi-tubi oleh israel. itu jumlah semalam. nak menunggu selesai berapa puluh lagi yang terkorban agaknya? di pihak israel jumlah tidak diketahui. bila teringat bab-bab israel-palestin aku teringat satu lagu dari band propagandhi. sebuah band 'intelektual' punk yang bertajuk 'haillie sellasse, up your ass' ( nak tahu lirik boleh google sendiri). aku rasa semua punk rockers dalam dunia amat prihatin dengan isu palestin dan israel. ingat lagi masa kecik-kecik masa pergi gig kat kl. band the bollocks sempat jugak memberi kata seranah F**K ISRAEL sebelum memulakan persembahan.dalam dunia ada 2 perkara yang seronok untuk dibuat. pertama kutuk orang tapi orang tu tak malas dan yang yang kedua makan free. dan yang ketiga aku rasa paling seronok ialah bila berperang kita tembak orang yang tak ada senapang.

kenapa tak ada penyelesaian kat gaza? kenapa tak letak tentera pbb kat sana? kenapa pak-pak arab yang kaya raya berdiam diri? mana fungsi arab saudi negara islam terkenal dunia yang ramainya keturunan Rasullah dan tempat letaknya kaabah kiblat umat islam? kenapa pak-pak arab tidak bersatu? bukankah masjid al aqsa merupakan satu masjid suci bagi umat islam? kenapa pak arab tak sensitif? adakah pak arab takut jika isu palestin selesai maka dunia akan kiamat?

bukan apa. aku layan isu palestin gaduh sama israel sejak kecik. kalau layan dunia jam sepuluh kat tv1 gerenti isu ni keluar. kekadang naik muak sampai aku sendiri tak tahu nak buat apa. kekadang sedih bila pikir ramai yang terkorban di sana. perlukan aku turut berjihad? atau sekadar berhimpun melahirkan rasa protes lepas tu berkumpul beramai-ramai lepas tu bakar bendera amerika dan israel and bak kata abdullahjones balik rumah tidur lepas tu dan bak kata pp balik rumah makan nasik bila lapar?

semoga jika ada kelapangan dan peluang dalam usia muda ini mungkin satu hari nanti aku akan turun sana. bantu apa yang patut. aku ada asas bulan sabit merah malaysia. masa sekolah asrama dulu ada join st john. mungkin yang cedera sikit-sikit masa kena serang aku boleh bantu. Semoga Allah selamatkan bumi palestin! dan berdoalah semoga Allah memberi kekuatan kepada saudara muslim disana.


Tiada ulasan: