Khamis, 1 Januari 2009

lepih wei

masa aku balik lipis masa raya haji hari tu aku tgk budak-budak persekutuan lepak kat kedai tak bukak kat alamanda. nampak sangat local. bukan apa malam raya korang dah istihar sebagai malam segala lepak. teh tarik kena tambah, roti canai kena ada kalau yang isap rokok kena standby 2 -3 kotak. kalau yang isap ganja tu kena ready dua tiga balut. ini apa kes lepak kat kedai tak bukak. nampak sangat tak true...

kuala lipis nampak macam tak steady dan tak terurus. ada satu tanah runtuh lepas balai bomba dia punya amaran macam melepaskan batuk di tangga. kalau aku jadi bapak doktor geologi aku mesti dah hantar surat letak jawatan pasal itu pihak berkuasa tak ambik serius. korang bayangkan kalau tanah runtuh tahap tsunami melanda jalan lepas balai bomba sama jalan lepas kem askar? ha, sape yang susah? takkan nak lepak benta..taknak nak pekena teh tarik kat padang tengku.

tiba-tiba aku rasa ada something wrong berlaku kat lipis. tak nampak ceria. tempat budak-budak nak main buaian tak stategik. jauh. bandar baru lipis, kalau ada sesapa buat rompakan besar-besaran tak ada sapa yang sedar. dulu malam-malam kalau duduk flat tempoyang mesti dengar itu siren keretapi. kalau tidur sejuk dia bukan main. kalau hujan hembusan bayu dia menikam sehingga ke lapisan kulit yang terakhir.

paling kuat panas kes amin kahwin senyap-senyap sampai sarawak. tiba-tiba letup. tok mat bapak aku yang bekas SB lipis boleh tak tahu. padeli lagi local, kawan baik kahwin pun tak tau. jauh beb amin kahwin. tapi kira ok laa pasal bapak amin orang sana jugak, ini aku syak mesti nak eratkan hubungan kekeluargaan sama pahang dan sarawak. tapi haru beb nak balik raya. aku syak padeli dan pp mesti ikut amin nak kahwin sama orang jauh. padeli mungkin orang sabah. sebab nanti kerja aku harap dia kena posting kat sabah. kalau boleh belah-belah sandakan sana. kasi jaga hutan kat sandakan. pp? aku syak dengan anak kedua bongsu mat rani. (mat rani bapak ejoy...sepupu sepapat dia jugak..)

masa raya haji jugak. pakcik zamani, ayah eddy dan awi yang kerja bawak teksi kat lipis tu meninggal sehari sebelum raya haji akibat sakit cancer perut. masa tengah kapankan aku tiba-tiba datang rasa haru. banyak jugak kenangan-kenangan aku dengan arwah. keluarga aku sama keluarga makcik ros kira baik tak patut laaa. apa-apa hal masalah kitaorang selalu rujuk dia. aku kahwin tukang masak cik ros, aku bertunang kat terengganu diorang datang, aku kahwin pun diorang datang tak silap aku, kalau family aku kurang duit mak aku biasa buat loan sama diorang. maknanya macam family yang rapat laa kitaorang ni. sebab tu masa nak bawak arwah ke tanah kubur masa masing-masing buat ciuman terakhir tiba-tiba aku rasa macam nak menangis. so lantas aku mengcover diri dengan melepak kat luar dengan pakcik-pakcik otai.

pagi raya apa kes tak ada sorang pun budak-budak persekutuan bersembahyang raya? nampak sangat korang tak respek sama ustaz maiyudin. ha, dia memang patut jadi idola kat tempoyang. yang dosa-dosa kutuk dia undertaker baik korang mintak maaf. masa bapak aku buat doa selamat masuk rumah sape yang datang, ustaz maiyudin jugak, yang bagi khutbah jumaat kat masjid tempoyang sape? yang kasi hon masa maghrib suruh balik rumah semasa kita main bola dulu sape? bukankah dia? so aku rasa kita mesti respek sama dia. respek pasal dia banyak jasa bukan sebab anak-anak dia cun.

ha, gua balik lipis raya cina ni jangan buat malu melepak kat kedai tak bukak. tak true..

3 ulasan:

Pipiyapong Abdillah Hamzah berkata...

pukimak laa woi.kitaorang lepak situ tanda protes..!!

Kumprinx berkata...

Kepala hot la apek, orang lepak situ menunjukkan kadar melepak true tahap tinggi. kedai tak bukak pun melepak semacam. King of lepak pun beransor balik bila kedai tutup.

Tanpa Nama berkata...

Saya mengucapkan takziah kepada Keluarga Arwah. ada juga kenangan naik teksi arwah dan berkawan dengan anak arwah yang bernama Ridhuan.