Rabu, 25 Ogos 2010

Solat

Ibnu Majad dan al-Baihaqi, dari Abi Darda ra, dia berkata " Telah berwasiat padaku kekasihku SAW :

" Jangan sekutukan Allah dengan sesuatu, meski kau dipotong atau dibakar. Jangan kau sengaja tinggalkan solat wajib, siapa sengaja meninggalkannya, kau lepas dari menanggungnya dan jika kau minum arak, sungguh ia kunci tiap kejahatan "

Ibnu Abi Syaibah dan Bukhari dalam tarikhnya merawikan Hadis Mauquf pada Ali ra, dia berkata,

" Siapa tidak solat, dia kafir "

Kitab Mukashafah Al Qulub, Iman Al-Ghazali

------------------------------------------------------------------------------------------

hari tu gua ada borak sama member gua. hal-hal borak kitaorang dalam kereta lebih menjurus kepada hal-hal dan perkara agama dan hal ehwal syurga dan neraka. gua berkata pada dia kalau tak dapat syurga kelas A takpelah, syurga kelas bawah pun dah ok.

berbincang tentang ini menyebabkan gua timbul rasa menyesal bila memikirkan tentang hidup gua. salah satu amalan yang menjadi kunci untuk masuk syurga mengikut ulama-ulama dan kitab-kitab adalah amalan solat.

solat adalah tiang agama. kalau tak solat seperti meruntuhkan agama. sabahat gua berkata bahawa kalau kita tak solat masa muda-muda dan kalau dah datang insaf wajib untuk kita mengadar solat-solat yang kita tinggalkan. ini kerana kita sebenarnya berhutang dengan Allah.

gua cuba menghitung hutang solat ni. peh, banyaknya tak patut. ini menunjukkan aktiviti masa muda gua seperti menperjuangkan hak asasi manusia dan haiwan, menggalakan orang hidup sihat, memperjuangkan keadilan, kebebasan dan kesamaan antara manusia dan paling penting melawan kapitalis adalah sia-sia kerana gua jarang-jarang bersolat dulu-dulu.

hal ini merupakan satu perkara yang menjahanamkan diri sendiri. jahanam dan rugi. siapa yang ada indie band boleh buat tajuk lagu " jahanam dan rugi". gua pikir daripada buat lagu, " tengah hari di kuala lipis" baik buat lagu-lagu yang suruh budak sembahyang ke, ajak pose ke dan keluar pergi gotong royong kubur ke. baru true dan tidak nampak terlalu hedonist.

gua pikir gua dah nak start baca blog "assalamualaikum" lepas ni.

Tiada ulasan: