Ahad, 15 Ogos 2010

Ramadhan 1996

Ramadhan 1996
Kelas 5 cempaka, MRSM PDRM


Suasana kelas tengah hot walaupun kipas berpusing laju dan tingkap dibuka luas. suasana bertambah panas bila subjek matematik tambahan tengah di ajar oleh cikgu Azian. satu patah nombor pun aku tak faham.

Aku yang kena duduk depan bila subjek matematik tambahan ini diajar bagaikan cacing kepanasan. sekali sekala pandang buku, sekali sekala pandang papan hitam dan sekali sekala pandang luar.

Aku memandang luar. sekali sekala terdengar suara orang-orang tengah buat kerja buat rumah diluar sekolah. sambil memandang awan, masjid, dewan selera aku juga sedang berpikir sama ada orang kontrak ni berpuasa ke tidak.

" Hisham, awak nak belajar ke nak tengok luar? " cikgu Azian membebel pada aku.

" Saya nak kahwin dengan adik cikgu boleh? " aku cakap dalam hati

Sebagai pelajar yang ditarget lulus dalam matematik tambahan, aku buat-buat pandang buku. selepas jemu pandang buku aku pandang luar balik.

aku perhatikan alam. aku melihat burung-burung terbang keriangan, anai-anai berlari riang dan juga sekali sekala terbayangkan maggi mee. aku terus berkhayal dalam pelukan dosa.

jam dah hampir pulul 1 petang. aku terus memandang luar sambil memikirkan juadah
tengahari. kalau semalam makan maggi dalam baldi. petang ni kalau pekena roti bakar bersalut telur best jugak. tapi memandangkan cara roti dibakar itu menggunakan sterikar maka aku ambik keputusan untuk makan maggi goreng.

Tanpa buang masa aku terus angkat kerusi duduk kat tepi tingkap agar dapat mencari idea bagaimana untuk membuat maggi goreng.

Cikgu Azian memandang aku dengan satu wajah seperti orang hendak menangis.

Tiba-tiba Cikgu Azian terus keluar daripada kelas. merajuk macam kena tinggal suami.

Lepas tu semua budak macam marah sama aku. lepas tu ada budak-budak perempuan yang terer sangat matematik tambahan suruh aku pergi mintak maaf sama dia. disebabkan masa tu punk tak patut aku buat bodo je dan hal-hal menyiapkan kerja sekolah dengan menyalin daripada kawan-kawan perempuan diteruskan macam biasa.

Sejak itu hubungan aku sama cikgu Azian macam tak steady jee dan petang tu aku tak jadi makan maggi goreng.

ps : Aku tak pasti sama ada cikgu matematik tambahan atau cikgu prinsip akaun yang merajuk sama aku sebab aku angkat kerusi pergi lepak tepi tingkap. tapi memang merajuklah.

2 ulasan:

Robot Baik berkata...

cikgu kelas aku selalu mengadu dekat mak aku yang aku selalu pandang ke luar tingkap sambil berangan kat dalam kelas. cis!

imam maksum berkata...

Pengen bisnis serius hubungi saya disini 085853333118 a/n imam maksum,
dengn modal anda 2jt selama 10-15hari, uang anda akan kembali menjadi Rp,2.400.000,
gampang kan? bayangkan selama 10-15hari cuma tidur udah untung 400rb,,,,
sekarang terserah ente-ente,percaya nggak percaya semua keputusan ada di hati ente,
yg penting sya sudah memberikan info sebaik-baik munkin
kalo' memang menurut km info ini jelek tinggalkan ajaaaa,,,tapi law memang itu baik kenapa nggak coba,ha...??????
key trims sob.....!!!
salam sukses
ttd: gusmax(mntri-085853333118 / as-085234896969)