Selasa, 17 Ogos 2010

dulu-dulu

tadi masa tarawikh gua datang pikiran tentang merdeka. jadi tak merdeka tahun ni. kalau ikut biasa 16 Ogos dah ramai org kerajaan belajar berkawad. gua pun dulu-dulu terpegaruh ikut join berbaris sempena merdeka.

mungkin sebab puasa nampak sambutan merdeka tak begitu meriah macam dulu-dulu.

tapi gua terpikir jugak tentang hal-hal bendera yang tak banyak gua tengok. biasa merata orang letak atas kereta. mungkin tak ada free ini tahun so tak ada bendera atas kereta dan motor ini tahun.

mungkin sebab kerajaan tak ada bajet nak kasi bendera macam dulu-dulu.

rakyat malaysia tak patrotik gua rasa. kalau patrotik diaorang dah kasi kibar bendera. mungkin diaorang semua dah jadi geng-geng anti flag. gua tak tahu. mungkin jugak rakyat malaysia tengah buat silent protes terhadap isu-isu kenaikan harga barang. mungkin jugak.

mungkin sebab minyak sama gula naik dan tak murah macam dulu-dulu.

gua pikir rakyat malaysia ni jenis manja-manja orangnya. dari orang indie-punk. dari orang seni. dari orang sasterawan negera. dari orang intelektual sampailah kepada orang nak pergi haji.

mungkin sebab dulu tak pernah manja dan dulu-dulu hidup susah tak macam sekarang tak pun dulu kurang kasih sayang.

ps: salah sorang yang manja tu ialah gua. kira mengakulah ni.

1 ulasan:

FdausAmad berkata...

Tunggu la buang anak lagi bulan 5 tahun depan..

puasa tak puasa, janji merdeka!