Ahad, 29 Ogos 2010

Pose @ Tempoyang

hari jumaat itu hari aku balik tempoyang. tujuan utama balik ialah berbuka pose dengan keluarga. perjalanan dari Kuala Terengganu ke Kuala Lipis melalui Tasik Kenyir-Felda Aring- Gua Musang memakan masa selama 4 jam. syukur kepada tuhan kerana kerajaan Malaysia buat jalan ni.

kalau balik jalan gua musang merapoh ni aku mesti gelak dalam hati bila jumpa Kg Petola. tak tahu nape. cam kelakar laa pulak. tapi cam racist pulak bila ketawakan nama kampung orang. bayangkan apa bila orang namakan kampung Tempoyang dengan tempoyak. tak belajar muzik ke masa kecik?

sampai tempoyang aku kasi rehat badan satu jam. cukup satu jam aku terus pergi bazar ramadan bandar Lipis. tujuan utama tak lain tak bukan ialah rendang Jamil. dalam perjalanan ke bandar aku rasa panas sama Majlis Daerah Lipis. keadaan jalan kiri kanan macam tak terurus, ikan emas bulatan central point macam tak basuh, rumput kiri kanan macam tak kasi terbang, jalan naik zoo lipis macam lepas perang, tempat permainan kanak-kanak sebelah Masjid Lipis tempat parking dia bahaya tak patut. kalau disenaraikan rasanya macam tak pose pulak hari tu.

tapi aku memang rasa panas.

rendang Jamil aku beli 10 ketul. 5 bawak balik makan pose dan 5 lagi bawak kasi balik Terengganu. kena bawak balik sebab rendang jamil dah kira lagenda kat sini.

malam aku pekena tarawih kat surau Al-Hidayah Taman Seri Tempoyang. keluarga sapik buat makan buka pose. sapik memang kuat tangkap pendatang tanpa izin sekarang. Mail rocker tempoyang turut serta. dia dah baju sekarang apabila berjaya menempatkan diri disaf pertama bila solat Isyak sama Tarawih. Ramadan tahun depan aku rasa Mail masuk tabligh.

anak ustaz maiyudin pun ada. faker aku lupa nama dia. sama ada norman, lokman atau rosman. dia baru balik dari mesir. cuti 3 bulan katanya. jelas menunjukkan mukanya macam ustaz maiyudin. walaupun baru balik dari mesir kitaorang melepak luar surau walaupun orang dah start sembahyang. dia cerita orang Mesir mencarut tak habis bila kalah dengan Algeria masa kelayakan piala dunia itu hari. walaupun belajar hal agama, semangat bola dia tetap tinggi.

habis tarawih mat gunx datang. sapik balik awal. mengikut laporan bininya yang mengandung pitam masa rakaat ke 3 solat tarawih. adik aku syikin tukang sambut dia sebelum dia jatuh. mat gunx, mail sama aku melepak sambil bincang hal kerajaan. perkara macam ni memang tak leh tinggal.

hal borak yang jarang dengar yang melanda hidup mail sekarang ialah kurangnya bekalan api kat rumah dia. gunx cerita hal palestin dan aku puji lakonan mail sama kumprinx dan melihat seni lakonan memang ada pada diaorang tapi tak ada pada pp sama amar.

balik tarawih tiba-tiba mata aku rasa mengantuk sangat. ini mesti letih bawa kereta punya pasal. jeman ada call katanya mail ajak melepak minum air. disebabkan mengantuk dan tak ada sape boleh ajak teman keluar, aku ambik keputusan tidur.

hal cerita pergi pasar pagi sabtu malan nak story. panjang giler. nantilah sambung.

ps: amar sekarang sombong. orang call tak angkat. dia dah ikut pp dah nampaknya. kalau kereta satria dia rosak...haaaa lu tengoklah nanti.

1 ulasan:

Amar Amir berkata...

faking la apek.call pagi pagi buta.orang tido woi.yang lu balik ganu awal tak menyempat nyempat tu kenapa?