Khamis, 22 Januari 2009

" Let’s put a smile on that face! " And... Why so serious?

ramai bercakap pasal orang muda yang tidak menyokong kerajaan pada hari ni. ramai bercakap pasal orang muda yang tidak menyokong parti barisan nasional pada hari ini. ramai bercakap pasal orang muda yang tidak menyokong parti umno pada hari ini.

ramai anak muda tidak menyokong kerajaan pada hari ini. ramai anak muda tidak menyokong barisan nasional pada hari ini. ramai anak muda tidak menyokong umno pada hari ini.

anak muda tak sokong kerajaan, anak muda tak sokong barisan nasional dan anak muda tak sokong umno.

tak nak kerajaan, taknak barisan nasional dan taknak umno.

apa yang anak muda nak?

mereka mahukan keadilan untuk semua? hak sama rata? kebebasan? kesaksamaan? seorang pemimpin seperti obama? fidel castro? mimpikan watak perjuangan rakyat seperti ernesto che guevara? mahu perjuangan agama seperti syed qutub? mimpikan watak-watak seperti bennabi ataupun saladin dalam perjuangan politik mereka?

barisan nasional dan umno tiada idola seperti itu. tiada watak watak perjuang rakyat agaknya. mereka kehausan pemimpin yang benar-benar memperjuangkan rakyat. yang ada mungkin pemimpin-pemimpin yang memperjuang hak-hak kontraktor yang menabur budi sewaktu kempen mereka.

hey, barack obama yang sedang jadi presiden amerika sekarang ni mungkin tengah sakit kepala memikirkan budi-budi 'usahawan-usahawan' yang menaja sewaktu kempen presidennya. konflik dan peperangan perlu di wujudkan. tiada perang atau tiada konflik bermakna tiada wang untuk diberikan. siapa yang akan bayar balik wang-wang pelaburan usahawan-usahawan ni?

rakyat?

aku ada berborak dengan seorang member dari johor yang kini menetap di lyon, france(lyon aku rasa..) satu hari aku tanya dia apa yang dia buat sekarang. and then dia jawab tengah isi borang mintak bantuan perumahan dari kerajaan france. so aku pun cakap kat dia kau punk and kau benci kerajaan dan kenapa pulak nak ambik duit kerajaan. and then dia jawab. aku bayar cukai hari-hari dan aku ambik balik apa yang aku dah bayar. pas tu aku tanya dia, kau bayar cukai apa? dan lepas tu dia cakap cukai yang dikenakan masa beli barang-barang keperluan.

realitinya kita tak dapat lari dari memberi dan menerima sesuatu dari kerajaan. sedar atau tidak sedar atau tidak sedar diri?

sebab tu kekadang rasa pelik bila ada orang cakap yang depa tak peduli tentang politik dan mereka bangga dengan ketidakpedulian mereka. mereka bercakap bahawa mereka hanya boleh diperbodohkan sekali sekala dan mereka tidak boleh diperbodohkan selalu.

kekadang kita sendiri tak tahu apa itu politik. aku sendiri yang belajar sains politik pun boleh tercungap-cungap keliru antara tafsiran politik mengikut sains politik, sosiologi politik, psikologi sosial dan ekonomi politik.

yang aku tahu politik itu berlegar dalam persoalan kuasa di mana kuasa yang ada terhad tetapi kemahuan manusia yang tidak terhad. maksudnya kuasa yang ada satu tapi orang yang kuasa itu beribu.

simple kan? tapi kenapa kita nampak perebutan kuasa itu begitu rumit? adakah sebab rumitnya berebut kuasa ni maka anak muda pada hari ini suka dengan ketidakpelulian mereka terhadap politik? mereka tidak peduli. mereka pikir untuk kuasa pelakon-pelakon politik ini menipu(terutama watak pelakon politik yang memerintah). berat sebelah. rasuah. matlamat menghalalkan cara dan buat apa sahaja yang perlu untuk kekalkan kuasa.

mungkin anak muda mahu kuasa itu dikongsi? atau anak muda itu tidak mahu kuasa itu wujud? mereka mahukan anarchism? mereka mahukan pandangan mikhal bakunin yang bangga dengan konsep anti govermentnya? relevankah anarchist? tahukan anda sewaktu muda aku pernah mengedar satu bahan bacaan yang bertajuk 'what is anarchism?' dan bangga dengan topi A aku dan selepas itu kecewa dan akhirnya menjadi pegawai gomen yang bersih, cekap dan amanah.

bagaimana mahu percaya menjadi seorang anarchist sedangkan jiwa ini keliru sama ada boleh kah sebuah dunia ini hidup aman damai tanpa sebuah kerajaan? bolehkan sebuah hospital dapat beroperasi dengan penuh kebijaksanaan? gua confused dan seperti tulisan ahmad kamal dalam blognya. mungkin gua telah mencapai tahap atau fasa keagamaan selepas fasa estetika dan fasa etika dalam hidup gua. peh, ini falsafah apa? moslow? sigmund freud? emma goldman? malek bennabi? boleh pakai ke?

entah beb. aku tak tahu.

geng.

Why So Serious?

2 ulasan:

OTAI (Otak Tenang Akal Inovatif) berkata...

jangan tension....

sebab mereka tak kerja kuat

allah akan beri pada mereka yang berjihad dan kerja kuat serta niat yang betul...

hal KT? buatlah analisa... nanti kita bincang

citahrudin berkata...

ramai kawan2 aku ckp politik itu kotor,alasan itu lh yg dipakai berulang2 utk x mengambil tahu psl politik...
aku slalu ckp sifat politik tu x kotor pun, watak2 dlm dunia politik tu yg mengotorkn politik..

*bro,hj kudus tu bks SB..agak2 ayah ko knl x?