Rabu, 8 September 2010

Scene Mekanik

realitinya dalam hidup gua ada dua perkara yang gua tak faham. pertama gua tak reti berenang dan yang keduanya gua memang gagal memahami falsafah membaiki kereta dan motor. hal ini diakui benar oleh bini gua.

bab-bab bertukang lagilah gua kodi. ada satu musim gua beli rak buku. tapi macam gampang rak buku tu kena pasang sendiri. lepas gua pasang bini gua geleng kepala sambil beristifar.

secara serius hal-hal mekanikal ni memang gua gagal. lagi-lagi bab kereta. gua baru kenal scene mekanik ni masa kat terengganu, itu pun sebab gua beli kereta kat sini. kat terengganu ni ada 2 tempat baiki kereta yang selalu gua pergi. satu kat Pulau Musang dan satu Kat sekolah bini gua. nama gua takleh sebut. nanti pemilik bengkel tu saman gua.

yang kat pulau musang tu gua rasa dah bertahun gua pergi hantar kereta kat dia. dia ni memang glamer. hubungan gua dengan dia kacip sebab semua keturunan kereta belah mak mertua hantar kat sini. lagi pun senang berurusan dengan dia. sekali call terus datang.

pada satu hari sedang gua lepak kat kedai dia. tiba-tiba dia tanya gua.

" lu bawak laptop? "

" tak. pahal bro? "

" sini ada wifi. agak-agak boring tunggu kereta lu. lu boleh update status facebook lu.."

gua senyum sambil kenyit mata dan tunjuk tanda bagus.

satu musim masa gua hantar kereta naza gua kat dia. selepas habis service gua pun undurlah kereta gua. entah macam mana ada satu kereta kancil parking belakang gua dan dengan rileks gua langgar. masa tu nak marah pun tak guna. kesan kemek memang cun ada.

pemilik bengkel yang tengah lepak minum tengok gua dari jauh. gua kasi isyarat kereta gua sudah hantam sama itu kancil. dengan rileks dia tunjuk gua tanda ok dan suruh gua blah dari situ. maknanya eksiden tu dia kasi setel.

yang member gua sorang lagi ni kedai ok . dekat dengan sekolah bini gua. hubungan gua rapat sejak gua beli kereta dengan dia. selain buat service kereta dia jugak jual kereta. service ok cuma kedai dia tak ada wifi.

ada satu malam kereta gua buat hal. maka secara auto gua call dia suruh setel. tanpa banyak cerita gua tinggalkan kereta gua tengah2 malam tu dan esok bendenya setel. gua ada satu kesimpulan disini.

1. bini kedua-duanya cikgu dg41.

2. kat kedai diaorang ada sorang awek bertindak sebagai kerani.

3. kedua-duanya boss. anak buah buat kerja.

4. kaki tangan diaorang bersih dari kekotoran mekanikal.

5. kedua2nya pakai kereta besar. sorang honda dan sorang lagi aku tak tahu.

6. kalau service bagus, pandai ambik hati pelanggan, pandai bermain harga dengan cina maka orang tak lari. kaya beb.

gua pikir scene mekanik merupakan scene yang paling true dalam abad teknologi maklumat. gua menyesal jugak tak into sijil mekanik kereta.

notakaki: ada satu bengkel cina yang gua tengok diaorang cukup bangga sama sijil SKM tahap satu yang diaorang dapat. siap tampal kat dinding. melayu memang tak buat macam tu setakat gua perhatikan. melayu islam komtemporari memang dalam dillema. hidup mahathir!

1 ulasan:

Tanpa Nama berkata...

mekanik ni ada soul mekanikal..lu kalau rak buku pun barai..entah bila nak lulus sijil mekanikal keretanye