Ahad, 26 September 2010

Liverpool dan Sekati

bagaimana kita tengok bola? tengok pada passing? pada serangan? pada pertahanan? pada formasi? pada kemahiran pemain? pada skill perlawanan? pada ruang-ruang padang yang digunakan. atau kita tengok bola pasal orang lain semua tengok bola dan kita rasa kodi bila semua orang ada pasukan pilihan mereka? bila tengok bola bolehlah kita bercerita tentang hal bola secara emosi/perasaan cool/marah/angin dalam sokernet.

bila Roy Hodgson jadi pengurus Liverpool aku rasa sangat gembira. sebagai penyokong formasi 4-4-2 aku pikir mamat tu memang sesuai jadi jurulatih Liverpool. aku pikir aku memang into formasi 4-4-2 dan selalu berkata dalam hati aku bahawa manager yang tak pakai formasi ni sebenarnya sedang menjahanamkan kecantikan bolasepak itu sendiri.

namun yang demikian Liverpool berada dalam suasana yang tak berapa cool sekarang. kenapa agaknya? kenapa liverpool nampak tak berapa sedap? betulkan roy hodgson menggunakan formasi 4-4-2? marilah kita berbincang dengan penulisan ala mahathir.

1. masa zaman rafa dulu jarang-jarang 4-4-2 dia main. biasanya dalam musim lepas aku tengok 4-2-3-1. torres solo didepan disamping gerard,kurt sama babel kat belakang torres. masa ni torres benar-benar cam ass. pada season 2007/2008 sama 2008/2009 aku pikir rafa memang into 4-4-2.masa tu rafa memang into pemain-pemain winger macam mark gonzalez(chile tak silap aku), pennant,zenden pun ada sekejap dulu, kewell dan beberapa orang lagi. masa tu aku pikir dia memang into 4-4-2.

2. kekadang aku pikir kejarangan liverpool into 4-4-2 dalam musim lepas menjadikan liverpool longlai apabila menggunakan formasi ini. disamping itu juga tiada winger yang sedap untuk main winger. membeli joe cole dan mengangap joe cole sebagai winger adalah satu hal yang silap bagi aku. so aku pikir hodgson tak jumpa pemain winger pada awal musim ni lagi.

3. tadi aku tengok liverpool lawan sunderland. masa separuh masa kedua aku dah tidur. gantuk sebenarnya. tetapi kekadang aku tengok tak ada pulak mamat tu pakai 4-4-2. nak kata joe cole sama meireles main winger takada jugak. hal-hal winger ni lebih tertumpu kepada serangan tepi dari back winger kanan sama kiri. mamat danish yang baru beli tu main berterabur macam lucas. menggunakan ruang tepi dan dijanakan oleh winger back aku pikir sesuatu yang menarik namun pada pandangan aku kalau main bola tak ada winger bukan permainan bola sejati. bagi aku laa.

4. satu hal yang sedap dengan liverpool ialah style passing bola yang 'tak tenang'. bola sentiasa laju dan kekadang bola dipassing direct dan kekadang dipassing pendek. tapi laju. korang boleh perasaan bila tengok arsenal passing bola. tenang dan pendek-pendek. dibawah jurulatih baru melalui perhatian aku bende ni masih sama walaupun isu mamat anger tentang arahan passing jauhnya yang telah menimbulkan satu isu baru. adakah ini kerana gerard? sebab aku perhatikan gerard ni style passing bola dia tak tenang sama ada dengan england atau liverpool.

5. adakah hodgson cuma membawa style bertahan fulham ke liverpool?adakah mamat ni percaya bahawa style bertahan mereka yang berjaya dan menjadikan liverpool juara liga? adakah torres sama gerard akan hancur dibawah hodgson? kenapa budak-budak sokernet cerita hal bola 11 sebelah tapi diaorang main futsal jee? dimana semangat bola 11 sebelah mereka?

aku ada 8 perkara lagi nak cerita tapi memandangkan dah nak pukul 3 pagi maka aku akan sambung nanti. semua pandangan ini adalah pandangan semasa aku menonton separuh pertama liverpool lawan sunderland.

this is SEKATI!

notakaki : passing tu hantaran bola. namun menggunakan dan menggantikan perkataan passing dalam hal seperti hantaran perkahwinan dan kad hantaran tidak digalakan.

Tiada ulasan: