Selasa, 31 Ogos 2010

Kemerdekaan Tempoyang

Kuala Lipis perlu ditabalkan sebagai satu daerah yang penuh dengan sejarah kemerdekaan. kawasan yang paling utama ialah Padang Tembak, Tempoyang.

kawasan Padang Tembak kini dah dikenali dengan PAKR Tempoyang. Perumahan Awam Kos Rendah bukan PKR. sekarang geng Pakr Tempoyang dah ada laman Facebook. ramai pulak tu. anak sape entah tak kenal.

ada ceritanya kisah hantu jepun berkawat tak ada kepala di kawasan bukit nak naik Taman itu menunjukkan bahawa sesungguhnya banyak khazanah kemerdekaan tetanam di sini.

ada sebabnya masyarakat sibuk membicarakan tentang hal wahabi tak wahabi. mat belia dengan akademi fantasianya, mat rock dengan band indienya dan pakwe dan makwe sini sibuk menguruskan status dalam facebook mereka maka kita lupa tentang sejarah diri kita.

bangkitlah anak muda. belajarlah sejarah. kenali tokoh pejuang kemerdekaan kita sama ada kiri dan kanan. perhatikan dunia dulu dan dunia kita hari ni. timbulkan persoalan sama ada tuk nenek kita gagal dalam proses globalisasi 1.0 yang dibawa oleh kuasa-kuasa dunia pada waktu dulu.

adakah kita berjaya dan lulus dalam penjajahan globalisasi 3.0 pada hari ni? adakah kita perlu belajar sejarah dari rancangan jejak rasul atau rancangan "hari ini dalam sejarah?"

merdekakah kita pada hari ini? merdekakah tempoyang? merdekakah lipis?

merdekakah fikiran mereka yang membuang sampah dari dalam kereta?

selamat hari merdeka dan selamat bercuti.

Power to the People!

Tiada ulasan: