Isnin, 16 Ogos 2010

16 Ogos

aku sambung cerita yang aku tulis pada 16 Ogos 2009.

sebelum kerja dengan belia dan sukan aku kerja dekat Penjara Sungai Buloh. Kerja ni best gak pasal kerja dari pulul 8 pagi sampai 4.30 petang. lepas 4.30 boleh turun Sogo, main game kat Kotaraya dan melepak kat Central Market.

tapi kerja ini tak sesuai dengan jiwa aku. salah satu tugas aku ialah jaga kebajikan banduan-banduan dalam penjara situ. sebagai contoh buat spek mata,buat gigi palsu, selesaikan hal nikah kahwin dan sebagainya.

ada satu tugas yang paling hot masa tu ialah banduan yang nak kena hukum mati jumpa aku nak perempuan kasi main sebelum dia kena gantung. bab ni gua berdebar. mana nak cari?

tiba-tiba kat 2 bulan kerja aku rasa tak sesuai duduk sini. masa tu line tmtouch macam gampang. walaupun duduk Sungai Buloh aku rasa macam duduk Benta. line susah nak dapat. masa tu aku pakai telefon cap Sagem. sekarang ni susah betul nak cari telefon cam Sagem. kalau nak melepak rindu sama jenama Sagem aku pergi lepak kat pejabat Pendaftaran Negara. alat dia tangkap gambar cap sagem.

tiba-tiba satu hari jumaat aku rasa nak balik lipis. dah lama tak pekena main bola. hubungan dengan bola masa tu memang rapat. aku masa tu antara start futsal tempoyang dan still lagi pegang cikgu sandaran terbaik di SMK Orang Kaya Haji.

satu malam tengah aku melepak tengok tv tiba-tiba aku ternampak satu surat dari kerajaan. tanpa membuang masa aku tengok surat tu.

WTF! surat tawaran kerja belia dan sukan. aku jadi panas. setelah soal siasat diaorang rupanya taknak kasi tahu aku pasal tawaran ni. kiranya macam sorok surat laa. selepas berunding. aku bersetuju telefon kerajaan belia dan sukan untuk terima tawaran ni.

hari Isnin aku turun opis belia dan sukan kat Bank Negara. dia tawarkan aku kerja kat Chukai. WTF aku berkata dalam hati. kat mananya Chukai tu. aku kasi yahoo.com nak cari kat mana Chukai. masa tu google tak ada lagi. bangbros pun tak ada lagi aku rasa.

Chukai, Kemaman. tepi pantai. dekat dengan Kuantan. Menteri Besar Haji Hadi. Keropok Lekor. Sate and Otok-Otok dan yang paling penting ialah pantai. itu maklumat yang aku dapat serba sedikit. aku rasa pengetahuan ni dah cukup untuk dibawa berbekal semasa ke Terengganu.

Malam 15 Ogos 2001 dari puduraya aku blah tinggalkan ibukota dan mat bangla KL sambil pikir kat mana aku nak tidur dan pasal apa aku tak bawak tilam, bantal sama motor.

bersambung.

Tiada ulasan: