Isnin, 9 Ogos 2010

Hikayat Nur Tempoyang - 1

Bumi Tempoyang tempat lagenda. Naga Tasik Chini ceritanya bermula di Tempoyang. asal keturunannya di sini. Pokok buah Tempoyang yang tumbuh cantik macam buah rambutan jadi makanan harian Naga Chini.

Pokok buah Tempoyang cantik warnanya. Berbulu-bulu macam buah rambutan. Merahnya cantik dan mempersona. Tapi buah Tempoyang tak boleh di makan oleh manusia. Buah tempoyang disumpah oleh Syed Nur, Ketua Bunian Tempoyang. Syed Nur kecewa dengan sikap-sikap manusia yang tidak menepati janji mengikut ceritanya.

Buah Tempoyang yang luruh dari pokoknya melahirkan irama yang indah bagi mahkluk halus dan haiwan yang lain. mengikut cerita manusia tak suka sangat dengan bunyi luruh pokok buah Tempoyang. bunyinya berbeza setiap masa. kena malam jumaat, bunyinya seperti halilintar bagi manusia.

sebab tu manusia marah dengan pokok Buah Tempoyang. Haji Wan Ismail, orang besar Tempoyang ambik keputusan untuk tebang semua pokok Tempoyang yang tak terkira banyaknya itu.

habis dimusnahnya pokok Tempoyang cuma Haji Wan Ismail tak dapat nak musnahkan pokok Tempoyang yang berada di kawasan Syed Nur, Ketua Bunian Tempoyang. maka termaterilah satu perjanjian antara manusia dan bunian dan disaksikan oleh Naga Chini itu.

maka di malam selepas perjanjian itu bermimpilah Syed Nur, Haji Wan Ismail dan Naga Chini bertemu wali Allah. di suruhnya Syed Nur berpindah di Bukit Tujuh tempat peninggalan Raja Jin Bina Sakti dan bina Negara disana. disuruhnya Naga Chini berpindah di Tasik Chini, katanya tempat burung borak Puteri Jin bina Sakti membasuh kepak dan menghilangkan hausnya. Pada Haji Wan Ismail, wali Allah berpesan agar jadi Raja di Tempoyang, bina kekayaan dari hasil buah Tempoyang, terima hijrah Raja Jin Bukit Tujuh yang dikatakan masuk Islam ke Bukit Tempoyang

bersambung

Tiada ulasan: