Ahad, 1 November 2009

Nota - Nota Dendam

1

aku lelaki yang berpenyakit. aku juga seorang pendendam. aku tidak kelihatan menarik sekarang. dalam usia 30 aku telah menjadi seorang lelaki obes dan kelihatan tidak menawan semasa berjalan. aku fikir aku akan terkena penyakit kemewahan seperti kencing manis dan darah tinggi. aku menjadi pendendam dengan masakan terengganu yang menjadikan aku obes.

aku tidak suka doktor. mereka suka menipu. mereka mahu cepat kaya. selepas beberapa tahun kerja dengan kerajaan mereka ambik keputusan untuk membuka klinik sendiri. mereka mahu cepat kaya. mereka benci dengan pengurusan cerdik sistem kesihatan malaysia dan bisikan cinta dari jururawat-jururawat muda. namun aku masih menghormati ilmu kedoktoran dan para doktor yang lain.

2

aku dilahirkan di kota bharu, kelantan. sehingga ke hari ni aku masih tidak mampu bercakap kelantan dengan baik. tiba-tiba aku menjadi seorang pendendam. apa yang kelantan berikan kepada aku? tanah? tak ada. biasiswa? tiada. aku fikir aku serangga saudara-saudara. aku fikir aku cuma semut-semut yang meramaikan umat kelantan.

Kelantan bukan Petersburg. ia tidak sesuai untuk aku.ia tidak sejuk dan mempunyai 4 musim seperti petersburg. aku tak boleh hidup dalam kepanasan. aku tidak boleh hidup dalam kesejukan.


3

aku benci kuala lumpur. aku benci dengan kemunafikan warganya. aku benci kawan-kawan yang berkawan hanya kerana wang. aku benci dengan simpati mereka. aku tiba-tiba menjadi pendendam dengan kuala lumpur.

mereka nampak cool. mereka makan besar. mabuk besar. aku benci mereka. mereka cuma serangga. mereka hanya bunyi-bunyi rintik hujan yang menjemukan. mereka menjemukan aku. hidup mereka tidak menarik kerana iri hati dan kebusukan hati. aku dendam mereka.


4

orang seni berpenyakit. namun mereka tidak menyedarinya sehingga mereka berumur 50 tahun. kebanyakan daripada mereka menderitai sakit gigi namun mereka sangat takut dengan doktor gigi. ramai daripada mereka bercakap tentang persoalan perjuangan tetapi tak ramai daripada mereka yang masuk penjara.

kata mereka sakit gigi adalah kenikmatan. aku benci sakit gigi. aku benci dengan kerintihan. ia mengelirukan. kata mereka, penderita sakit gigi akan menemui ekspresi dalam kesakitan itu. jahanam sama ekspresi.

kata mereka lagi kesakitan yang kau rasa itu menunjukkan kau tiada musuh untuk didendami dan dihukum tapi kau punyai rasa sakit dan kau harus menikmatinya.


ps: ilham secara tak sengaja daripada Notes from the Underground karya Dostoyevsky.

1 ulasan:

terrarosa berkata...

ah cepat benar aok update,
tak sempat keh nak membalas dendam,

orang puteh khabo
"you are what you eat"
jadi selama aok duk kat ganu, aok makang menda sampai jadi gitu ?
ikan jaws ke ?

hah lagi satu , keh tak berapa nak faham ni, kalu dah obes... macamana buleh jadi semut saudara Kelantan ?

ngehngehngeh....